‘Hoe doe je het toch allemaal: bloggen, Instagram, een baan, moederschap én een sociaal leven?’ Deze vraag krijg ik regelmatig. En ja het is druk. En pittig soms. Maar ik voer de druk graag op, want dan ben ik op mijn best. In deze blogpost deel ik wat mij helpt om mijn productiviteit hoog te houden en (bijna) elke dag vol energie te doen waar ik blij van word: content maken. Dit artikel is speciaal voor bloggers die op zoek zijn naar tips om hun productiviteit te verhogen.
Tien tips voor bloggers om je productiviteit te verhogen
In dit artikel focus ik mij op tips voor bloggers en (social) influencers, maar er zitten ook productiviteit tips tussen waar bedrijven zeker wat aan kunnen hebben. Door efficiënter te werken kun je niet alleen meer werk verzetten, ook je kwaliteit gaat omhoog en foutmarge naar beneden. Dit alles samen zorgt ervoor dat je snel een professionaliseringsslag kunt maken. Welke blogger, vloggers, influencer of merk wil dat nou niet ;)?
Content maken is een prachtig vak
Voor ik de tips induik is het goed om te weten dat ik al meer dan vijftien jaar werk als contentmaker in het bedrijfsleven. Al vrij jong was ik afgestudeerd (22) en kon ik het vak gaan uitoefenen en zo dus veel leren van senior-collega’s. Na het behalen van mijn bachelor-diploma aan de School voor Journalistiek heb ik vier jaar achter de schermen gewerkt als tv-maker: drie jaar bij BNN en daarna bij RTL en een aantal andere commerciële omroepen om vervolgens aan de slag te gaan als Creative en later PR-manager aan bureauzijde. Bij die laatste twee banen heb ik voor tientallen grote merken mogen werken. Inmiddels werk ik al een aantal jaar als senior content producer bij ABN AMRO waar ik vooral veel grote producties met bureaus aanstuur.
Mijn liefde voor schrijven en goede content maken is dus de rode draad door het grootste deel van mijn leven. Ik herinner mij nog een thema-opdracht op de basisschool: iedereen moest zichzelf tekenen als een volwassene. De meeste meiden tekenden ballerina’s, prinsessen en amazones. Ik tekende een meisje met lang bruin haar en een potlood en notitieblok in haar hand: ik wist het toen al: ik zou journalist worden. Jammer dat ik die tekening niet meer heb. Maar deze anekdote is wel meteen een bruggetje naar mijn eerste tip om je productiviteit te verhogen.

Op pad als reporter voor innocent drinks.
Productiviteit verhogen: tips voor bloggers en (social) influencers
Blogtip 1: Volg waar je energie van krijgt
Het klinkt een beetje als een open deur, maar alles wat je aandacht geeft, groeit. Op het hebben van goed gevoel voor taal en beeld na, is professioneel content leren maken meer hard werken en uren maken dan talent vind ik. Omdat je er zoveel tijd aan kwijt gaat zijn, is het belangrijk om te kiezen voor kanalen waar je écht blij van wordt. Houd je niet van schrijven, begin dan geen blogsite. Is fotografie helemaal je ding, focus dan op Instagram en Pinterest. Ontmoet je graag nieuwe mensen, overweeg dan een podcastvorm waarbij je mensen kunt interviewen. Ben je heel grappig of heb je een bijzonder talent, dan is TikTok wellicht helemaal jouw ding. Ik zal je een persoonlijk voorbeeld geven: Ik heb zelf een YouTube pilot gedaan en hoewel ik vloggen op Instagram erg leuk vind, voelde het vloggen op YouTube als een last. Het grootste struikelblok voor mij was het monteren van deze lange video’s. Dit is ontzettend tijdrovend en ik vind het helemaal niet leuk om te doen. Geld om dit uit te besteden heb ik (nog) niet. Dus het gevolg is dat ik minder zin kreeg om vlogs te maken en ik minder productief werd (uitstellen). Je snapt het: project YouTube gaat weer even de ijskast in.
Blogtip 2: Liever één kanaal steengoed dan twee gemiddeld
Regelmatig spreek ik bloggers en influencers op persuitjes en allemaal zeggen ze onafhankelijk van elkaar hetzelfde: durf te kiezen. Je kunt veel beter één kanaal steengoed doen om daar te werken aan je autoriteit en bereik, dan dat je je tijd en aandacht gaat spreiden en je nergens opvalt. Om nog even terug te komen op mijn korte YouTube avontuur: terwijl ik mijn schaarse tijd en energie aan het steken was in een kanaal waar ik zelf niet echt blij van werd, kregen mijn Instagram-kanaal en blogsite ook minder aandacht. Terwijl juist dit wel de kanalen zijn waar ik heel blij van word en veel energie van krijg (en niet geheel onbelangrijk: geld mee verdien). Om die reden heb ik besloten om mij voorlopig volledig te richten op Instagram en mijn blogsite. Instagram is mijn favoriete social media kanaal omdat ik als extravert veel energie krijg van interactie met andere mensen, daarnaast biedt het platform veel mogelijkheden om toffe content te maken met je telefoon. Mijn blogsite is favoriet omdat schrijven mijn hobby is.
Blogtip 3: Stel een doel en vier je successen
Het stellen van doelen maakt je super productief als blogger. Een doel geeft je richting en houvast en het voorkomt dat je teveel tijd kwijt bent aan randzaken die niet bijdragen aan het doel. Mijn hoofddoel is dat ik zoveel mogelijk mensen wil inspireren met mijn content om groene stapjes te zetten. Daarvoor heb ik een platform en bereik nodig. Bereik kun je kopen (adverteren) of organisch verdienen door goede content te maken en door de interactie aan te gaan met je doelgroep. Ik koos voor het laatste. In het eerste jaar (2020) was mijn streven dat tienduizend mensen op Instagram thegreenlist.nl zouden vinden en interessant genoeg zouden vinden om te gaan volgen. In 2021 heb ik het doel verlegd naar 15k. Aankomend jaar (2022) wordt mijn doel om mijn blogsite flink te laten groeien en wil ik eraan werken om minimaal vijftiend duizend unieke bezoekers per maand te verwelkomen op mijn site. Dat wordt hard aanpoten én duimen dat dit lukt ;).
Doelen stellen kun je trouwens ook op een andere as aanpakken. Mijn YouTube pilot is ontstaan omdat ik mezelf een doel had gesteld om te leren hoe YouTube als kanaal werkt. Eerder heb ik ook leerdoelen gesteld op het gebied van fotografie en fotobewerking, SEO en reels maken. De drang om iets ‘on the job’ te willen leren kan een uitstekend doel zijn om je productiviteit te boosten.
Blogtip 4: Start de dag met een belangrijke actie
Het schijnt zo te zijn dat het type persoonlijkheid dat je hebt, bepaalt hoe je je dag het beste kunt beginnen, dus wellicht geldt deze tip niet helemaal voor jou. Maar voor mij geldt zeker het volgende: begin de dag met je grootste hobbel. Nu combineer ik mijn blogbedrijfje nog met een baan, dus het is ook uit nood geboren. Maar ik start elke dag om 6.00/6.30 uur met het live zetten van een post op Instagram (en soms ook het publiceren van een blog). Pas daarna begin ik aan mijn dag. Voor thegreenlist.nl heb ik dan al een belangrijke actie gedaan die dag. Ik denk aan mezelf te merken dat een productieve start meteen een goede aanjager is om door te pakken op andere zaken.
Om mezelf te ontdoen van al die zelfkritiek heb ik een afspraak met mezelf gemaakt: alle content die ik beoordeel met een rapportcijfer 7 gaat live.
Blogtip 5: Maak je werk planbaar
‘Is alles actueel wat we zien op Instagram?’ Ja en nee. Ik leg mijn leven dagelijks vast, maar ik publiceer niet alles meteen. Wat je op mijn Instagram-tijdlijn ziet is actueel, maar meestal niet van die dag. Op vrijdag ben ik vrij en dan bereid ik de week erop voor. ik bepaal dan welke blogposts ik publiceer op mijn site en ik bereid vrijwel alle tijdlijn-posts van die week erop voor. Door 70 tot 80 procent van mijn werk goed voor te bereiden, houd ik ruimte voor onverwachte zaken: een leuke samenwerking, een interview in de media of een spontane post of blog die niet planbaar is en ook niet langer kan wachten. Van maandag t/m woensdag werk ik in de avonduren aan artikelen op mijn blogsite, op zondagochtend doe ik mijn administratie en ik werk dagelijks met een agenda zodat ik ook geen kleine zaken vergeet. Story’s doe ik tussen de bedrijven door en zijn meestal wel realtime, maar ook die probeer ik te klusteren zodat ik er niet de hele dag versnipperd bezig ben met het maken en uploaden van story’s. Deze structuur en regelmaat heb ik echt nodig om alle ballen én mijn kwaliteit hoog te kunnen houden.
Ben je op zoek naar een app om je content in te plannen? In dit artikel lees je alles over onmisbare apps voor elke contentmaker.
Blogtip 6: Begin gewoon en wees consistent
Zeker in het begin streefde ik naar perfectie met het risico dat je dingen niet publiceert, terwijl elke livegang ook een kans is om van je doelgroep te leren. Om mezelf te ontdoen van al die zelfkritiek heb ik een afspraak met mezelf gemaakt: alle content die ik beoordeel met een rapportcijfer 7 gaat live. Die regel had ik echt nodig om op stoom te komen en ritme te vinden. Vervolgens heb ik met mezelf de afspraak gemaakt dat ik minimaal vijf keer per week voor 7.00 uur een Instagram-post wil publiceren, elke dag relevante en leuke storycontent wil bieden en minimaal 1 keer per week een artikel op mijn blogsite wil publiceren. Al deze acties doe ik omdat ik als doel heb om meer zichtbaarheid te creëren voor mijn duurzame boodschap. Ook als ik griep heb, een kater heb, me down voel, publiceer ik en ga ik door. The show must go on ;).
Blogtip 7: ‘Ga double down’ op wat werkt
Tijdens het hardlopen luister ik ook heel graag podcasts over bloggen en influencen. Tip: Full-time influencer podcast. En Amerikaanse collega’s hebben het dan altijd over ‘double down’ gaan. Dit betekent niet anders dan dat je regelmatig je statistieken induikt om te zien welke onderwerpen en/of contentvormen de beste resultaten laten zien zodat je daar vaker meer mee kunt gaan doen. Door in te spelen op wat je doelgroep belangrijk en leuk vindt, kun je sneller groeien. In het geval van Instagram vergroot je de kans dat meer mensen jouw content zien, maar ook om ‘viral’ te gaan en zichtbaar te worden op de overzichtspagina.
Blogtip 8: Haal het maximale uit 1 onderwerp/contentproductie
Ken jij de rule of 3 al? Of sommige contentmakers gaan nog verder en vinden het pas een succes als ze ‘hun rule of 5’ hebben toegepast. Deze term komt uit de PR waarbij je probeert om middels de kracht van herhaling en spreiding een boodschap over te brengen op een doelgroep. Dus naast een publicatie in een dagblad, zorg je voor zichtbaarheid op meerdere touchpoints: social media, blogsite, website, nieuwsbrief, abri, etc. Als blogger kun je hetzelfde idee toepassen. Zo had ik laatst moed verzameld om een fotoshoot te doen in duurzame lingerie. De fotografie gebruik ik vervolgens voor een blogpost op mijn site met duurzame lingerietips, maar ook voor stories, tijdlijnpost, een reel en een nieuwsbrief. Zo kan ik langere tijd profiteren van één shoot en dat is wel zo efficiënt.
Blogtip 9: Time boxen is king
Telefoon weg, huisgenoten weg en een blok (liefst 1 tot 3 uur) focussen op één taak. Ik ervaar dagelijks flow, ik kan helemaal opgaan in één taak en de tijd en ruimte verliezen. Behalve dat dit echt een superfijn gevoel is, maakt mij dit ook heel productief. Mijn tip is dus om je agenda in blokken in te delen, ook als je het voorrecht hebt om fulltime bezig te zijn met je personal brand. Een voorbeeld van mijn agenda: zondagavond tussen 20.00 – 22.00 uur schrijf ik een blogpost en maandagavond tussen 20.00 – 22.00 uur doe ik beeld- en eindredactie van het artikel dat ik de dag ervoor schreef.
Blogtip 10: Je bent nooit uitgeleerd
Elke keer als ik net denk dat ik het helemaal in de vingers heb, zakt de grond weer onder mijn voeten weg en voel ik mij een partij bewust onbekwaam. De aanleiding kan verschillend zijn: een podcast, een YouTube video, gesprekken met andere influencers tijdens een persuitje. Ik denk dat dit inherent is aan het uitvoeren van een vak. Wat ik wel merk, is dat ik telkens minder diep val en makkelijker verbeterpunten en optimalisaties door kan voeren. Waar een inzicht in het begin nog voelde als het moeten schrijven van een proefschrift, kan ik nu learnings makkelijker ‘erbij pakken’. Mijn laatste tip daarom is: blijf altijd sponzen. Ook als je 100k volgers hebt op Instagram, 60k unieke bezoekers per maand op je website. Bloggen en content maken is een creatieve ambacht. Je bent nooit uitgeleerd en ontwikkelingen gaan zo razendsnel: sta open voor anderen en laat je inspireren. Denken dat nieuwkomers vanwege hun lagere bereik niet interessant voor je zijn, kan je nog duur komen te staan. Voor je het weet ben jij volgens ’the new kids on the block’ ‘outdated’ en doe je niet meer mee. En dat zou mega zonde zijn van al die productiviteit ;).
Meer blogtips van thegreenlist.nl
- Ben je blogger en wil je meer weten over samenwerkingen met merken? Bekijk dan mijn artikel: Open over samenwerkingen met merken.
- Vind je het lastig om je prijs te bepalen? Bekijk dan dit artikel: Hulp bij het bepalen van een eerlijk tarief.
- Ben je blogger en verdien je geld met samenwerkingen, maar ben je nog geen ondernemer? Bekijk dan dit artikel van hobby naar business.
- Boekhoudtips heb ik ook! Heb jij je barter-samenwerkingen wel goed in de boeken staan?
- Zet je weleens winacties op? Ben je dan al bekend met alle regels die hieraan verbonden zijn?