At thegreenlist.nl brengen we je met onze rubriek ‘Werken & Ondernemen’ ook graag op ideeën voor een duurzamer leven op de werkvloer. En dus vroegen we aan boekhouder Marcel Huting hoe je zakelijke tweedehands aankopen goed in je boekhouding verwerkt.
Goed idee: zakelijke aankoop tweedehands doen!
In cooperation with Huting Tax Advice & Administration
Het is heel handig én duurzaam om spullen voor je bedrijf tweedehands te kopen. Je kunt prachtige kantoorartikelen tweedehands vinden. Denk aan bureaustoelen, laptops, toetsenborden, printers, labelprinters, muizen en smartphones. Je bespaart er ook nog eens flink wat geld mee. Dus geen gek idee om in het tweedehands circuit je slag te slaan voor je bedrijf. Maar om kosten te kunnen aftrekken, heb je altijd een officiële factuur nodig. Dat is bij nieuwe spullen nooit een probleem, maar bij een aankoop via Marktplaats is dat wel anders natuurlijk. Hoe verwerk je tweedehands aankopen in je boekhouding?
Tweedehands zakelijke aankoop juist in boekhouding verwerken
Marcel: ‘Betaal de tweedehands aankoop dan in ieder geval van jouw zakelijke bankrekening en noteer de gegevens van de verkoper en wat je gekocht hebt. Nog beter is het als de verkoper een bon voor je opstelt en die even naar je mailt. Heb je daar geen zin in, maar wil je wel tweedehands kopen? Koop het dan in een tweedehandswinkel of bij een refurbished (web)shop, dan krijg je altijd en bon of factuur.’ Over het vinden van de beste tweedehands en refurbished gadgets en elektronica hebben we eerder een artikel geschreven. We hebben handige tips hoe je tweedehands gadgets vindt!
Huur je weleens wat voor je zaak? Ook dat zijn zakelijke kosten! Dus bewaar die factuur ook goed en verwerk ‘m in je boekhoudsysteem!
Mag je een tweedehands laptop of telefoon wel in één keer afschrijven?
Marcel: ‘Bij de aanschaf van spullen voor je bedrijf vanaf 450 euro moet je naar de levensduur kijken. Sommige aankopen, zoals een laptop of een smartphone, mag je daarom dus niet in één keer in aftrek brengen, maar mag je pas aftrekken naarmate de investeringen in waarde verminderen, meestal is dat 20% per jaar. Dus als je een laptop koopt van vijfhonderd euro, dan mag je honderd euro per jaar als kosten opvoeren. Het maakt hierbij niet uit of het een nieuw exemplaar of een tweedehandsje is. Als startende ondernemer mag je de eerste drie jaar willekeurig afschrijven, dat kan een voordeel zijn.’
Need more tips and help?
Maybe you have been doing business for a while, or maybe your initiative is still in its infancy. Either way, with the guide for starting entrepreneurs, we would like to help you on your way with the administrative side, so you can do what you do best: make your idea a success! Because say it yourself, it's a nice idea when the administrative basics are all in order. With the help of this guide, you will have everything you need to organise your company's bookkeeping properly, learn good habits and, as a bonus, we will also share with you how you can do business a little more consciously. We got you!
For 13.50 euros, you have this lifesaver directly to your inbox and so on your tablet or mobile phone! Order the guide for start-ups in our webshop!

Meer duurzame boekhoudtips?
Heb je toch nog meer vragen of behoefte aan meer hulp bij je boekhouding? Uiteraard staat het team van Marcel Huting ook voor je klaar om je verder te helpen. Doe hem de groeten!
- Also see: alles over zakelijke kosten aftrekken.
- Also see: boekhoudtips voor startende ondernemers.
- Also see: juridische tips voor ondernemers met een eenmanszaak.

About Marcel Huting
Marcel does administration and bookkeeping for a variety of companies and individuals throughout the Netherlands. He can help you get started or take over the entire bookkeeping process from you. Find out more about Huting Tax Advice & Administration.