Er komt een moment dat je als ondernemer relatiegeschenken nodig hebt. Misschien voor een beurs, als bedankje voor je klanten of om je team te verrassen met iets leuks. Een kekke totebag, een sweater met je logo of een stijlvolle pen: het zijn populaire keuzes. Maar hoe pak je dat slim én duurzamer aan? Met deze drie tips maak je eenvoudig groenere keuzes voor je marketing merchandise.
Drie tips voor duurzamere marketing goodies
In samenwerking met Gift Campaign
Tip 1: kies voor gecertificeerde en duurzamere materialen
Je raadt het al: ook bij het kiezen van relatiegeschenken en marketing goodies heb je betere, duurzamere opties. Heeft je team sweaters met jouw bedrijfslogo nodig voor een grote beurs? Kies dan voor exemplaren van gecertificeerd biologisch katoen met keurmerken zoals Oeko-Tex of Fairtrade. Klassiekers om weg te geven zijn ook notitieboekjes, ook die zijn er van gerecycled papier en ook daarop kun je je logo kwijt. Verder valt ons op dat veel marketing goodies van plastic gemaakt zijn. Ook daar zijn steeds meer alternatieven voor en die zijn helemaal niet zo ingewikkeld om te vinden. Zo vind je gemakkelijk een duurzaam relatiegeschenk van Gift Campaign. Zij bieden een breed aanbod marketing goodies van materialen zoals bamboe, hout, gerecycled plastic en biologisch katoen. Dat is nog eens wat anders en het ziet er ook een stuk fraaier uit!
Bonustip: laat je goodies bedrukken? Informeer dan naar duurzamere drukopties. Denk aan inkt op waterbasis of druktechnieken met een kleinere ecologische voetafdruk.
Tip 2: houd het klein en vooral gericht
Heb je je duurzame relatiegeschenk gekozen? Denk dan slim na over de oplage. Houd het realistisch, zodat je voorkomt dat je met een berg ongebruikte spullen blijft zitten. Geef je geschenken alleen aan relaties die écht belangrijk voor je zijn en enthousiast zijn (of worden) over jouw bedrijf of merk. Zo weet je zeker dat jouw goodies niet in een lade verdwijnen, maar écht gewaardeerd en gebruikt worden.
Tip 3: geef oude goodies een nieuw leven
Blijf je met een voorraad goodies zitten door een rebranding of om een andere reden? Aii, dat wil je natuurlijk liever niet. Een redmiddel dan is: upcycling! Gelukkig zijn genoeg creatieve oplossingen om ze toch nog een zinvol tweede leven te geven. Zo zijn er circulaire kledingontwerpers ontzettend blij met jouw oude T-shirts of stoffen tassen van prachtig biologisch katoen. Dat verouderde logo maakt ze niet uit, daar werken ze wel omheen. Wil je vooruitdenken? Kies dan voor marketingitems die flexibel zijn. Een glazen drinkfles met een losse juten hoes bijvoorbeeld. Verandert je huisstijl? Dan vervang je alleen de hoes, terwijl de fles gewoon meegaat. Zo houd je al bij het keuzeproces rekening met een mogelijk toekomstscenario, das nog eens circulair gedacht van je!
Photo credits: notitieblok: Tara Winstead (Pexels), meisjes met tasjes: Lazarus Ziridis (Pexels), fles: Tima Miroshnichenko (Pexels).