Search

FAQ boek: Niks nieuws, maar toch zal het je verrassen?

Op social media en per mail krijg ik soms vragen over mijn boek. Op deze pagina heb ik mijn best gedaan om alle vragen te beantwoorden. Wordt jouw vraag niet op deze pagina beantwoord, neem dan gerust contact met mij op per e-mail. Je vindt de contactbuttons onderaan deze pagina.

Waar gaat het boek over?

Mijn boek Niks nieuws, maar toch zal het je verrassen is een te gekke route naar een duurzamer leven. In mijn boek deel ik alles wat ik de afgelopen jaren heb geleerd over mijn duurzame zoektocht. In 2019 kwam ik tot de schokkende ontdekking dat als iedereen zou leven zoals ik, we vier aardes per jaar nodig hebben. Vier aardes! En dus ben ik gaan onderzoeken hoe ik als gemiddelde consument duurzamer kan gaan leven. Mijn zoektocht pak ik vanaf het begin aan als een journalistiek project. Alles wat ik leer, deel ik op mijn site en social media kanalen. En nu dus ook in een boek!

Niks nieuws? Gaat jouw boek dan over een levensstijl waarbij je geen nieuwe spullen koopt?

Ja en nee. Natuurlijk is een onderdeel van een duurzamere lifestyle dat je meer hergebruikt en tweedehands koopt. Uit onderzoek blijkt ook dat juist die spullenaankopen de grootste ‘boosdoener’ zijn van een gemiddelde Nederlander (en dat was bij mij niet anders toen ik in 2019 aan mijn groene reis begon), maar de titel Niks nieuws heeft een dubbele betekenis. Want het is allemaal niks nieuws wat ik je vertel. We weten allang dat het niet goed gaat met de planeet en dat de aarde opwarmt en vervuilt, omdat we te veel kopen en consumeren. In het boek laat ik juist de volle breedte van duurzamer leven zien. Nooit meer nieuwe spullen kopen is een mooi streven, maar naar mening niet haalbaar voor een gemiddeld persoon. Dus ja, het boek barst van de tweedehandsshoptips, maar ik vertel ook hoe je dingen nieuw, maar duurzamer of bewuster kunt kopen en hoe je op andere manier je lifestyle kunt vergroenen. Wat ik hierover heb ontdekt, is ook niks nieuws. Alleen zijn we het vaak een beetje verleerd of soms vergeten.

Onderwerpen die o.a. aan bod komen in het boek: je kleding, je spullen, je kids, je digitale voetafdruk, je beautyroutine, je schoonmaakritueel, je dieet, je energie- en waterverbruik, je vakantiestijl, je vervoer, je geldzaken, onze natuur en nog veel meer.

Wie is de uitgever?

The uitgever van dit boek is thegreenlist.nl.

Wie is thegreenlist.nl

Thegreenlist.nl is het lifestyle magazine en de grootste groene Instagram-community voor mensen die duurzamer willen leven. Wat in 2020 begon als een persoonlijk hobbyproject is uitgegroeid tot hét duurzame lifesty platform van Nederland waar een geweldig team dagelijks aan werkt. Het is opgericht door mij, Saskia Sampimon-Versneij. Ik ben geschoold journalist en werk al ruim achttien jaar als journalist en contentmaker in de media. In maart 2023 heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik mijn vaste baan opgezegd om voor dit duurzame ondernemersavontuur te gaan. Als het mij lukt om één persoon per dag een andere, bewustere keuze te laten maken, dan is mijn dag geslaagd. Wil je meer weten over wat ik doe, download dan mijn mediakit op deze pagina.

Ik werk bij de media. Is er een perspakket over het boek met meer informatie?

Jazeker! Komt-ie:

Download hier het persbericht.
Download hier de bookkit.
Download hier de mediakit van thegreenlist.nl.
Download hier foto’s t.b.v. je publicatie.
Een vermelding van de fotograaf zou fijn zijn, maar is niet verplicht. De foto’s zijn gemaakt door de duurzame fotograaf: Angela de Vlaming / @angeladevlaming.

Waarom heb je dit boek geschreven?

Mijn missie is om duurzamer leven populair te maken bij een breed publiek. Een groener geluid in de media is hard nodig en dat is waar ik me met thegreenlist.nl voor inzet. Dat doe ik al via mijn online magazine, nieuwsbrief, podcasts en social kanalen en vanaf nu ook met printproducties, zoals dit boek.

Waarom überhaupt een boek?

Het gaat niet goed met de planeet. Er is meer nodig om mensen massaal in beweging te krijgen. Als je wilt dat een boodschap beklijft, dan is een fysiek boek vele malen krachtiger dan een online boek. Daarnaast kun je niet zomaar stellen dat een online boek veel duurzamer is. Ook data zijn belastend voor het milieu. En hoeveel ongelezen of vergeten bestanden hebben mensen wel niet op een device staan? Waarom een fysiek boek:

      • Je kunt het fysiek aan iemand overhandigen en het gesprek aangaan.
      • Het is makkelijk door te geven.
      • Leg het op je salontafel thuis of op een prominente plak op kantoor en geef aan waar je voor staat.
      • Ook een boek kun je duurzaam produceren.
      • Ik hoop dat de boodschap van mijn boek een grotere positieve impact maakt door mensen in beweging te brengen.

    Waarom geen e-book?

    Mijn missie is om duurzamer leven populair te maken en om júíst ook mensen te bereiken buiten de groene bubbel. En daar hoort naar mijn mening een geweldig vormgegeven boek bij. Mijn boek is inhoudelijk en journalistiek en telt meer dan 80 duizend woorden, maar het is ook lekker leesbaar en fraai vormgegeven met kleurenfotografie. Dit type boek is ongeschikt als e-book. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat een e-book niet per definitie een duurzamere keuze is. Ook dit hangt van diverse factoren af, waaronder het gedrag van de lezer. Een e-book is een duurzamere keuze als je gemiddeld twee boeken per week leest en een e-reader hebt waar je jaren meedoet. Lees je minder, dan is een fysiek boek (zelfs nieuw) een duurzamere keuze. Dat een persoon minder leest, is aannemelijk: een gemiddelde Nederlander leest gemiddeld 2,5 boeken per jaar (dat is inclusief e-books).

    Welke duurzame keuzes heb je gemaakt bij het maken van dit boek?

    Bij de totstandkoming van dit boek hebben we zoveel mogelijk duurzame keuzes gemaakt.

        • Dit boek is in Nederland gedrukt bij Wilco in Amersfoort op 100% FSC Nordland offsetpapier en er is gebruikgemaakt van Prime-Bio-inkt op basis van plantaardige oliën. Het boek heeft daarom ook een FSC-keurmerk.
        • Ik heb een samenwerking met de Waddenvereniging: 1% van de winst van mijn boek doneer ik aan deze vereniging, omdat ik het een mooi idee vind dat mijn boek ook direct iets terugdoet voor de wereld.
        • Alle boeken worden rondom de lancering elektrisch bezorgd bij de winkels die mijn boek hebben ingekocht, omdat ik een geweldige samenwerking heb met Louwman en hun nieuwe elektrische automerk Build Your Dreams (BYD) waarmee ik de boeken naar de winkels kan brengen.
        • Voor webshopbestelling maak ik gebruik van PostNL, één van de duurzaamste transportbedrijven van de wereld.
        • Samen met de drukker heb ik bewust andere keuzes gemaakt, zodat het boek door de brievenbus past. Zo staat er nooit een bezorger voor een dichte deur die later terug moet komen.
        • Ik heb bewust gekozen om samen te werken met zeer bevlogen professionals die het boekenvak en een duurzamere wereld een warm hart toedragen.

      Colofon

      Tekst: Saskia Sampimon-Versneij, thegreenlist.nl
      Vormgeving: Robert-Jan van Noort, pankra.com
      Eindredactie: Margriet Hunfeld & Mahlee Plekker
      Corrector: Pieter Versneij
      Fotografie cover: Angela de Vlaming, angeladevlaming.com
      Fotografie binnenwerk: Angela de Vlaming & Saskia Sampimon-Versneij
      Drukker:
      Wilco, Amersfoort
      Coaching: Irene Moors & Ina Boer
      En vele anderen die een vrijwillige bijdrage hebben geleverd aan de totstandkoming van dit boek.

      Wat is de winkelprijs?

      De winkelprijs is € 34,95.

      Waarom kost dit boek € 34,95? / Waarom is dit boek niet gratis beschikbaar gezien de belangrijke boodschap?

      Het maken van een boek is een zeer tijdrovend en kostbaar project. Er is heel veel tijd en geld in gaan zitten. Denk aan kosten voor eindredactie, vormgeving, fotografie en het drukwerk. En dan heb ik ook nog het geluk dat ik hele lieve mensen om mij heen heb die een vrijwillige bijdrage hebben geleverd aan dit boek, zoals alle proeflezers, meelezende experts en mijn vader als corrector. En ik doe heel veel zelf om de kosten enigzins laag te houden. Ik heb het boek als ambitieuze jonge ondernemer zelf gefinancierd, omdat ik geloof dat dit boek nodig is om een grote groep mensen te enthousiasmeren voor het maken van duurzamere keuzes. En natuurlijk vind ik het ook te gek om een boek zelf te maken en ja absoluut hoop ik ook dat het ook een commercieel succes wordt.

      Als het mij lukt om 700 boeken te verkopen via mijn webshop dan heb ik mijn externe kosten eruit, maar dan heb ik als auteur en uitgever nog niets verdiend. Als het mij lukt om circa 2.000 boeken te verkopen via mijn webshop, dan heb ik er én zelf iets aan verdiend én ik heb dan genoeg financiële middelen om een tweede boek te schrijven. En dat is mijn doel. Het idee ligt er al!

      Hoe kan ik jou en je missie nog meer helpen?

      In mijn webshop vind je een donatiebutton die ik heb ingesteld op 5 euro (en die je met stapjes van 5 euro kunt ophogen tot een bedrag naar keuze). Door een donatie te doen, steun je mij als maker en komt het realiseren van mijn tweede boek weer een stapje dichterbij. Hier kun je een donatie doen.

      Komt er een Engelse vertaling?

      Voorlopig komt er geen Engelse vertaling. Ik heb niet de financiële middelen om dat te realiseren en ik weet niet hoe groot deze markt in Nederland is. En een distributienetwerk in andere landen heb ik vooralsnog niet.

      Is online kopen en bezorgen niet slecht voor het milieu?

      Vaak wordt gedacht dat online aankopen per definitie slechter zijn voor het milieu, vanwege de rondrijdende bestelbusjes en extra verpakkingen die erbij komen kijken. Maar ook dat kun je niet zomaar stellen. Als je mijn boek bestelt, dan komt er een brievenbuspakketje vanuit Ouderkerk aan de Amstel jouw kant op. Ik heb samen met de drukker bewust andere keuzes gemaakt, zodat het boek door de brievenbus past. Zo staat er nooit een bezorger voor een dichte deur die later terug moet komen. Ik maak gebruik van PostNL, zij zijn één van de duurzaamste transportdiensten ter wereld.

      Waar is het boek allemaal te koop?

      Het boek is online te koop in mijn webshop. De verzending is gratis.
      Daarnaast is het boek te koop bij meer dan honderd betere boekwinkels, duurzame winkels en warenhuizen, conceptstores en luxere tweedehandsboetieks. Kortom, like-minded winkels die ik met zorg heb uitgekozen omdat dit de plekken zijn waar mijn potentiële lezer ook komt. Bekijk alle toffe verkooppunten hier.

      Ik ben een winkeleigenaar en ik wil ook een verkooppunt worden. Waar kan ik me aanmelden?

      Hartstikke leuk! Stuur me gerust een e-mail.

      Ik ben een bedrijf en ik wil graag een groot aantal boeken kopen als relatiegeschenk of bedrijfscadeau. Waar moet ik zijn?

      Geweldig! Stuur me gerust een e-mail. Dan doe ik met veel plezier een maatwerkvoorstel!

      Ik heb een boek gekocht, maar ik ben niet tevreden?

      Ach, wat jammer om te horen! Hier vind je mijn verzend- en retourbeleid

      Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

      Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief: