Search

FAQ thegreenlist.nl: hét groenere lifestyle platform

Op social media en per mail krijgen we soms vragen over thegreenlist.nl. Op deze pagina hebben we ons best gedaan om alle vragen te beantwoorden. Wordt jouw vraag niet op deze pagina beantwoord, neem dan gerust contact op per e-mail. Je vindt de contactbuttons onderaan deze pagina.

Wie is thegreenlist.nl?

Thegreenlist.nl is het groenere lifestyle magazine. Met de nadruk op groener, omdat we iedereen willen verleiden om met ons mee te doen. We willen laten zien dat duurzamer leven belangrijk én leuk is, dat je nog steeds evenveel avonturen kunt beleven en lekker kunt leven. We zijn wars van het belerende vingertje en de je-doet-het-niet-goed-genoeg mentaliteit.

Voor wie is thegreenlist.nl?

Thegreenlist.nl is er voor iedereen: donkergroen, lichtgroen en nog helemaal niet groen. Maar we richten ons in het bijzonder op vrouwen tussen de 25 en 65 jaar die interesse hebben in een duurzamere, bewustere en leukere lifestyle, of die hun opties aan het verkennen zijn.

Wie zit er achter thegreenlist.nl?

Thegreenlist.nl is opgericht door Saskia Sampimon-Versneij. Saskia is geschoold journalist en werkt sinds 2006 als journalist en contentmaker in de media. In 2019 kwam zij tot de schokkende ontdekking dat als iedereen zou leven zoals zij, een gemiddelde Nederlander, er vier aardes per jaar nodig zijn. Vier aardes? En we hebben er maar één! Dat heeft haar doen besluiten om te gaan onderzoeken hoe ze duurzamer kan gaan leven. Vanuit die intrinsieke motivatie is thegreenlist.nl geboren. En dat sloeg aan bij een breed publiek.

Inmiddels is thegreenlist.nl uitgegroeid tot een ambitieus groener mediabedrijf waar een gemotiveerd team dagelijks aan werkt. Maak kennis met het team!

Waar kun je thegreenlist.nl allemaal vinden?

We ontdekken continu nieuwe manieren om onze doelgroep te inspireren. Op dit moment kun je ons hier vinden:

Ben je een uitgever, brand of omroep met een goed idee? Laten we koffie drinken!

Welke kleur groen is thegreenlist.nl?

We houden niet zo van hokjesdenken, maar vooruit… Thegreenlist.nl is alle kleuren groen. We delen geinige knutseltips met afval, makkelijke vega(n) recepten, handige kringloopshoptips en tippen gezellige dagjes uit. Maar we gaan ook graag de diepte in om te onderzoeken hoe slecht iets nou daadwerkelijk is. Palmolie, je foundation, katoen, kobalt, mica, you name it… Het team bestaat uit nieuwsgierige journalisten en duurzame doeners en we zoeken het graag allemaal voor je uit.

Hoe maken jullie redactionele keuzes?

We begrijpen dat duurzaamheid een ingewikkeld begrip is en veel omvat zoals klimaatverandering, milieuvervuiling, overconsumptie, grondstoffenschaarste, dierenleed en ongelijkheid. We leggen zo goed mogelijk uit op welk vlak en hoe dingen een duurzamere keuze zijn. Dingen kunnen in onze ogen al een goed idee zijn als ze één of enkele van de grote problemen aanpakken. Niet iedereen zal het met ons eens zijn, maar niet elk idee hoeft perfect groen te zijn. We zullen altijd goed uitleggen hoe en in welke mate iets wel/niet duurzaam is, zodat onze lezers zelf een goede afweging kunnen maken of het iets voor ze is.

Thegreenlist.nl is een mediabedrijf. Hoe wordt er geld verdiend?

Ja, de schoorsteen moet wel roken. Of nou liever wekken we energie op met zonnepanelen of windturbines. Maar je begrijpt wat we bedoelen… Al dat uitzoekwerk is arbeidsintensief, al die mooie content kost tijd om te maken en een website blijft ook niet zomaar in de lucht. Kortom, zonder inkomsten, geen groenere inspiratie. We halen onze inkomsten uit samenwerkingen met bedrijven, het uitgeven van eigen media zoals e-books, het geven van talks en via affiliate linkjes* die je soms in artikelen tegenkomt.

*Dit zijn linkjes naar webshops. Het betekent dat thegreenlist.nl een kleine commissie ontvangt als je via deze link iets koopt, meestal is dat tussen de 3% en 10%. Een win-win situatie: jij krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop ons uitzoekwerk – waar we het liefst nog heel lang mee doorgaan. Wij linken alleen naar producten en sites waar we fan van zijn of achter staan.

Hoe wordt bepaald of bedrijven waarmee jullie samenwerken duurzaam (genoeg) zijn?

Goeie vraag! We werken alleen samen met bedrijven waarbij duurzaamheid de kern is van hun bedrijfsvoering. Een duurzaam bedrijf ben je als je op alle aspecten aan de slag bent om het duurzamer en beter te doen. Het heeft je volle focus, je kunt bewijs aandragen hoe je het duurzamer doet en kunt ook eerlijk en transparant zijn over de aspecten die nog niet perfect duurzaam zijn – want perfect duurzaam bestaat niet. Een duurzaam bedrijf gaat wat ons betreft dus verder dan een ogenschijnlijk duurzame verpakking of het compenseren van je activiteiten. Daarnaast werken we ook samen met grote bedrijven die duurzame initiatieven ontwikkelen. Die initiatieven brengen we graag onder de aandacht, omdat we geloven dat we juist de grote jongens nodig hebben voor systeemverandering. Dus die projecten sluiten we niet uit, maar juichen we juist toe. Ook zijn er regelmatig goede doelen die willen teamen met thegreenlist.nl. Ja, die match is duidelijk. Vinden wij ook.

Bij samenwerkingen draait het vaak ook om het aanprijzen van producten en sales. Hoe kijken jullie daar tegenaan??

Onze missie is om mensen op zoveel mogelijk ideeën te brengen voor een duurzamer leven en daar hoort ook bij dat we laten zien dat er steeds meer toffe en betere alternatieven zijn. Je stemt immers ook met je portemonnee. Aan de andere kant vinden we het ook belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan consuminderen. We delen ook veel tips hoe je kunt minderen, hergebruiken en spullen tweedehands kunt scoren. Uiteindelijk gaat het om de balans en die kun je alleen zelf bepalen. Wij kunnen wel helpen om betere keuzes te adviseren en om tips aan te reiken hoe je die balans bereikt.

Hoe gaan jullie om met goodies die jullie (on)gevraagd krijgen van bedrijven en PR-bureaus?

Dat vinden wij ook een lastige kwestie. Saskia heeft ooit als statement een toffe jas laten maken van alle stoffen tasjes die ze ongevraagd kreeg. Zo kregen al die tasjes tenminste nog een goede bestemming… Als PR-bureaus ons benaderen met de vraag of ze iets op kunnen sturen, dan vragen we even wat er precies in het pakket zit. Eventueel halen ze branded goodies zoals T-shirts, petten, tasjes, bekers eruit. Tegen branded sokken zeggen we trouwens nooit nee… Daarnaast hanteren we de volgende aanpak: wat we gevraagd of ongevraagd krijgen van bedrijven of PR-bureaus, krijgt altijd een nuttige bestemming. We gebruiken het zelf, eten het op, geven het weg of doneren het aan een goed doel. Soms maken we met bedrijven een afspraak en kunnen we spullen voor campagnes lenen en terugsturen. Dit willen we alleen als bedrijven kunnen beloven dat zij het niet weggooien. (Dat gebeurt helaas vaak met producten die retour gaan, omdat het te veel gedoe is om het weer klaar te maken voor verkoop).

Ik wil samenwerken met thegreenlist.nl. Kan dat?

Superleuk dat je een groene match ziet! Stuur gerust een e-mail met je verhaal en we doen je graag een maatwerkvoorstel als de groene klik wederzijds is.

Ik wil graag werken voor thegreenlist.nl!

Heb je een leuk idee? Mailen mag altijd!

Hoe kun je in contact komen met thegreenlist.nl?

Onderaan de pagina vind je alle volg- en contactbuttons! Je kunt via de e-mailbutton direct in contact komen met Saskia.

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief: