Geld verdienen met bloggen.

Bloggen: van Instagram-hobby naar green business

Mijn zoektocht naar een groener leven leg ik vast in mijn blogs en vlogs. En dat blijft niet ongezien. Steeds meer groene merken vinden mij voor een samenwerking. Hartstikke leuk om samen het duurzame vuurtje aan te wakkeren. Maar hoe zet je zoiets administratief goed op? En wanneer is nou het moment om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel?

Bloggen: geen ondernemer, wel inkomsten

Mijn greenlist-project is als hobby ontstaan toen ik besloot om in 2020 een heel jaar geen nieuwe spullen te kopen en daarover content te maken. En hoewel het nu wel meer is dan een hobby, combineer ik het nog steeds met een baan als (jawel) contentmaker bij ABN AMRO. Alleen zijn er nu steeds meer groene merken die met thegreenlist.nl willen samenwerken. Soms gaat het om journalistieke reviews van duurzame producten of leuke uitjes op mijn Instagram en blogsite, de andere keer mag ik meer uitpakken met een tof campagne-concept. En steeds vaker val ik met mijn neus in de boter en mag ik als expert content maken op de kanalen van de merken zelf, bijvoorbeeld als verslaggever met een cameraploeg.

Hoe bepaal je als blogger of merken bij je passen?

Ik werk alleen samen met duurzame merken waar ik al fan van ben of die mij kunnen helpen om verder te verduurzamen. Als ik een merk niet goed ken, doe ik eerst research naar hun missie en visie op duurzaamheid en duurzame productie. Ik vind het extra prettig als merken aantoonbaar voldoen aan bepaalde duurzaamheidscriteria, zoals een B Corp certificering of bepaalde keurmerken. Die samenwerkingen doe ik sinds kort als ondernemer, ik heb thegreenlist.nl ingeschreven als eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel en ook voor de Belastingdienst ben ik dus ondernemer. Maar zo is het niet van begin af aan geweest.

Micro-influencer, maar geen ondernemer: kan dat wel?

Omdat ik hartstikke happy ben met mijn vaste baan heb ik nooit echt een ondernemersdroom gehad. Ook wist ik bij het aangaan van de eerste samenwerking in 2020 helemaal niet hoe het zou gaan lopen en of het mij wel zou bevallen. Dus om nou meteen naar de Kamer van Koophandel te hollen vond ik een beetje voorbarig. Bij het ondernemerschap komt ook een aanzienlijke boekhouding kijken en daarvoor zou ik (in mijn geval) weer een boekhouder moeten vragen (die weer geld kost, terwijl ik die omzet nog niet heb). Dus ging ik in die beginfase op zoek naar een andere administratieve oplossing: geen ondernemer, wel inkomsten. Herkenbaar verhaal? Ik vertel je graag hoe ik het in het begin heb aangepakt.

Professioneel contentmaker maar nog geen ondernemer?

Toen de eerste opdrachtgevers bij mij aan de virtuele deur klopten, ben ik dus niet meteen in het ondernemersbootje gestapt. Bij de eerste opdrachten heb ik ervoor gekozen om mijn verdiensten op te voeren als inkomsten uit overige werkzaamheden. Deze inkomsten kunnen vrijgesteld van btw zijn als je aangeeft dat je onder de kleineondernemersregeling (KOR) wilt vallen. Je mag ook geen facturen sturen. Zodra een samenwerking is afgelopen stuur je een verzoek om betaling per mail. Wel kun je na uitbetaling de opdrachtgever van een kwitantie voorzien. Deze inkomsten geef je aan het einde van het jaar op bij het doen van je inkomstenbelasting (box 1).

Wanneer dan wel ondernemen als blogger?

Met het bereiken van de magische grens van tienduizend Instagram-volgers werd ik ook steeds vaker benaderd voor toffe samenwerkingen. Inmiddels had ik er al een paar keer van ‘influencen’ kunnen proeven en wist ik dat het mij beviel. Ik wilde het vaker gaan doen en voor meerdere duurzame merken. Dat was voor mij de tijd om mij in te schrijven als ondernemer bij de Kamer van Koophandel. Champagne-momentje! Nou niet bepaald. Bij ondernemen komt een flinke boekhouding en regelgeving van de Belastingdienst kijken. Ik heb verschillende content creators en influencers gesproken en hoewel een enkeling het zelf doet (vaak wel met hulp van..), waren de meesten unaniem: besteed je boekhouding uit! Deze argumenten noemden ze het vaakst:

  • ‘Een goede boekhouder verdient zichzelf terug omdat hij/zij alle belastingregels en dus voordelen kent.’
  • ‘Boekhouden is een vak, net als dat content maken een vak is. Ik besteed mijn tijd liever aan de dingen waar ik goed in ben en energie van krijg.’
  • ‘Ik slaap beter nu ik weet dat mijn administratie op orde is.’

Hoe vind je een goede boekhouder die influencer business snapt?

De beste boekhouder vind je viavia is mijn ervaring. Als blogger en vlogger vond ik het best wel lastig om een geschikte boekhouder te vinden omdat influencer marketing (vreselijk woord, ik weet het) toch best een aparte en nieuwe tak van sport is. Dus ben ik in mijn vriendenkring gaan rondvragen naar hun ervaringen. Uiteindelijk heb ik met een aantal boekhouders een korte telefonische kennismaking gehad en kwam ik tot de conclusie dat ik toch echt hulp nodig had bij het opzetten van een goede boekhouding, het doen van mijn btw-aangifte elk kwartaal en mijn inkomstenbelasting elk jaar. Het afbakenen van deze scope is belangrijk omdat er ook veel bedrijven zijn die meer diensten aanbieden zoals strategische advies en coaching. En dat kan aardig in de papieren lopen. Ik kwam viavia terecht bij het administratiekantoor van Marcel Huting.

Influencer marketing: maffe tak van sport

Bij het eerste telefoontje was er al meteen een klik met Marcel. Hoewel ik verwachtte doorverwezen te worden naar een secretaresse voor het maken van een afspraak, nam hij direct de tijd om mijn verhaal aan te horen en ook om eerste tips te delen. Ik was blij verrast omdat ik met een aantal boekhouders gesprekken had gevoerd, maar de meesten hielden hun lippen stijf op elkaar: ‘ik ga geen tips delen voordat ik betaald word’. Marcel vertelde mij toen dat hij ook de boekhouding doet van een andere blogger en Instagrammer, dus dat maakte praten over mijn vak en verdienmodel meteen een stuk makkelijker. We maakten een afspraak om mijn boekhouding op te gaan zetten.

Na deze kennismaking voelde ik letterlijk een last van mijn schouders vallen. Ineens begreep ik waarom influencers die ik eerder sprak zo resoluut ‘nee’ zeiden op de vraag of zij hun boekhouding zelf doen. Saillant detail: de ochtend dat ik mij inschreef bij de Kamer van Koophandel had ik een fles champagne koud gezet om deze mijlpaal die middag te vieren. Door de informatie-overload over het opzetten van een boekhouding heb ik deze fles die middag niet kunnen ontkurken, ik was niet in de stemming – en dat ben ik niet snel 😉. Pas na het bezoek aan mijn boekhouder (weken later) kon ik mij ertoe zetten om te klinken op mijn kersverse ondernemerschap.

Over Marcel Huting

Over Marcel Huting

Marcel doet de administratie en boekhouding van uiteenlopende bedrijven en particulieren. Hij kan je op weg helpen of de gehele boekhouding van je overnemen.

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het platform waar je alles vindt voor een groenere lifestyle. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke uitdaging, is uitgegroeid tot een duurzame zoektocht van ons hele gezin.
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het platform waar je alles vindt voor een groenere lifestyle. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke uitdaging, is uitgegroeid tot een duurzame zoektocht van ons hele gezin.
Heb je een vraag of een leuke duurzame tip?

Neem gerust contact met me op!

Stuur me gerust een e-mail of DM op Instagram.
Via deze kanalen kun je mij volgen of in contact met mij komen:

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via mijn link iets koopt, meestal is tussen de 3% en 10% . Een win-win situatie dus: jij als consument krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop thegreenlist.nl. Ik link uiteraard alleen naar producten en sites waar ik fan van ben en naar producten waar ik positieve ervaringen mee heb of op mijn verlanglijstje heb staan.

Abonneren je op de nieuwsbrief

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief: