Search
Juridische tips voor bloggers en influencers

Juridische tips: dit wil je goed regelen als blogger of content creator

Ook al heb je een creatief beroep gekozen, dan ontkom je er op een gegeven moment niet aan om – net als elke ondernemer – een aantal zaken goed te regelen. In dit artikel delen boekhouder Marcel Huting en jurist Renate Verstraaten juridische tips voor bloggers, vloggers influencers ofwel voor alle content creators met serieuze ambities.

Juridische tips voor bloggers

In samenwerking met Huting Belastingadvies & Administratie

Begrijpelijk dat het (laten) opstellen van juridische documenten niet het eerste is waaraan je denkt na het lanceren van je blogsite of social media kanaal. En toch is het heel belangrijk om een aantal zaken goed te regelen. Renate Verstraaten: ‘Goede afspraken maken en richtlijnen opstellen is niet vermoeiend of te formeel. Het is superbelangrijk en in het belang van alle partijen dat verwachtingen, rechten en plichten goed op papier staan. Het helpt juist om misverstanden te voorkomen. Marcel Huting: ‘Helemaal mee eens en bovendien: in sommige gevallen ben je het zelfs wettelijk verplicht en voorkom je daarmee ook een boete van  de Belastingdienst of de Autoriteit Persoonsgegevens.

Waaraan moet je precies denken als blogger of contentmaker?

Heldere werkwijzen over hoe je omgaat met persoonsgegevens of algemene voorwaarden voor de samenwerkingen met bedrijven en PR-bureaus: een goede juridische basis is ook voor een ondernemende blogger of vlogger belangrijk. Wat je wil vastleggen, hangt af van jouw persoonlijke situatie, wat voor jou belangrijk is en wat je grootste risico’s zijn. Daarom is even knippen en plakken uit documenten van je collega helemaal niet verstandig. Sterker nog, het mag ook niet. Het is wettelijk niet eens toegestaan. Verder heb je als blogger of contentmaker natuurlijk ook veel te maken met auteursrecht op jouw artikelen en materialen van anderen die je gebruikt. En met regels die social media partijen je opleggen. Het hoeft echt niet moeilijk te zijn.

Juridische tips: deze documenten heb je vroeg of laat nodig

Bewustzijn is de allerbelangrijkste eerste stap. Is het voor jou tijd om ook de boel verder te professionaliseren? Dan zijn dit de meest voorkomende documenten voor bloggers en contentmakers die toe zijn aan de volgende stap.

Privacyverklaring

Als je een eigen website hebt, dan ben je verplicht om een privacyverklaring op te stellen en te delen op je website. Dat komt omdat je persoonsgegevens van bezoekers van je website verwerkt. In deze privacyverklaring leg je uit welke persoonsgegevens je verzamelt en wat je daarmee doet. Je beleid, dus wat je tijdens je werk met die gegevens doet, moet overeenstemmen met de verklaring op je website. Gelukkig helpt de Autoriteit Persoonsgegevens je ook daarbij. Op de website staat een lijst met informatie die in de privacyverklaring moet staan. Heel handig!

Privacy waarborgen: je bent het (juridisch) verplicht

Renate: ‘Veel ondernemers denken dat ze met een privacyverklaring safe zitten. Dat ze daarmee aan alle privacyregels voldoen. Dat is echt niet het geval. Er komt meer bij kijken!’ Iedere ondernemer is verplicht om privacy van samenwerkingspartners te waarborgen. Denk aan gegevens van je klanten, leveranciers, werknemers, sollicitanten of andere samenwerkingspartners. De belangrijkste regels voor de omgang met persoonsgegevens in Nederland zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Marcel: ‘Die regels gelden voor alle ondernemers en dus ook voor zzp’ers. Dat is soms best lastig. Daarom geeft de Autoriteit Persoonsgegevens die verplichtingen met behulp van infographics samengevat in een duidelijk overzicht. Ook heeft de Autoriteit Persoonsgegevens een fijne checklist opgesteld om af en toe te controleren of je nog steeds aan alle verplichtingen voldoet.’

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar kunnen wel erg handig zijn als je samenwerkt met andere partijen, zoals merken en PR-bureaus, waarvoor je content maakt. In de algemene voorwaarden zet je regels die gelden voor een samenwerking met jou. Je legt hierin zaken vast als de betalingstermijn, opzegtermijn, maar ook welke regels jij hanteert bij correctierondes (wat is dan wel en niet bij de prijs inbegrepen) en hoe ga je met elkaar om als een samenwerking ineens gecanceld wordt, terwijl je er wel al tijd in hebt gestoken en misschien al content geschoten of geschreven hebt. Let op: als je algemene voorwaarden hebt, dan is het wel belangrijk dat je voorafgaand aan een samenwerking je klant erop wijst dat deze voorwaarden van toepassing zijn. Bekijk meer over het opstellen van algemene voorwaarden. En over het gebruiken van die algemene voorwaarden.

Disclaimer

Een disclaimer is niet verplicht en heeft ook weinig juridische waarde. En toch kan het in het kader van transparantie goed zijn om er eentje op te stellen. In je disclaimer informeer je bezoekers van je website over het gebruik van je site. Het is bijvoorbeeld een goede plek om je lezers te informeren over hoe zij het verschil kunnen zien tussen redactionele en branded content en ook wat affiliate constructies inhouden. Maar ook zaken als copyright, auteursrecht en portretrecht kun je op een disclaimerpagina goed toelichten.

Winacties

‘Like, tag, volg en deel…’ Dit soort winacties heb je vast weleens voorbij zien komen op Instagram. Op deze manier mag dat helemaal niet van Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Ook kunnen er belastingregels verbonden zijn aan die mooie prijs die jij te vergeven hebt. Marcel Huting deelde eerder al in een artikel hoe dit precies zit en waaraan je moet denken.

Overeenkomst van opdracht (OVO)

Heb je een droom om een team te vormen met mensen die voor jou content gaan maken, denk aan redacteuren, fotografen en andere creatievelingen. Dan kan het slim zijn om een overeenkomst van opdracht, ofwel een OVO, op te stellen. Voor beide partijen is dit fijn: alle belangrijke afspraken over de samenwerking, de vergoeding, de auteursrechten leg je hierin eenmalig vast. Voor jou als opdrachtgever is het daarnaast prettig dat je een aantal zaken afdekt, namelijk dat je geen werkgever bent en er dus geen arbeidsrelatie is met arbeidsvoorwaarden waarop terug gevallen kan worden.

Marcel: ‘Als de Belastingdienst jouw overeenkomst aanmerkt als arbeidsovereenkomst dan moet je achteraf loonbelasting betalen over de gewerkte uren. Dat is een risico waar niemand op zit te wachten! Renate: ‘Dat risico kun je dus eenvoudig afdekken in een overeenkomst van opdracht. De Belastingdienst biedt daar ook zelf veel modelovereenkomsten voor aan die al zijn getoetst.’

Auteursrecht en portretrecht

Stel, je hebt je droom waargemaakt en je werkt samen met hele leuke redacteuren. Wat mag je dan allemaal doen met de content die zij voor je maken? Het is belangrijk om daar goede afspraken over te maken. Als je niks afspreekt rust het auteursrecht bij de redacteur. In een OVO of apart document kun je ook afspreken dat auteursrecht wordt overgedragen aan jou. Of gebruik een toestemmingsformulier om vast te leggen wat je wel of niet met die content mag doen.

Gebruiken jij, of je redacteuren, ook nog foto’s waar iemand op staat? Als fotograaf heb je wel het auteursrecht, maar niet het portretrecht. Je hebt dan toestemming nodig van degene die op de foto staat om de foto te mogen gebruiken. Om gedoe te voorkomen kun je die toestemming het beste schriftelijk vastleggen.

Juridische tips in de praktijk

Toen ik thegreenlist.nl als bedrijf inschreef bij de Kamer van Koophandel, besloot ik vrijwel meteen om mijn boekhouding en administratie uit te besteden. Ondersteuning vond ik bij het kantoor van Marcel Huting. Via mijn boekhouder ben ik bij Renate Verstraaten terechtgekomen. Zij heeft mij geholpen bij het opstellen van alle belangrijke juridische stukken. En wat ik heel fijn vind: ze begrijpt mijn business goed en ze kan dingen simpel uitleggen en opschrijven. Dus voor een ondernemer in de creatieve hoek is dat perfect, want alle PR-, merk- en communicatiemensen kunnen mijn teksten uitstekend begrijpen.

Meer handige ondernemerstips

Photo credits: Vlada Karpovich (Pexels) (hoofdbeeld).

Share

Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.

gerelateerde artikelen

HEB JE EEN TOF IDEE OF ZIN IN MEER GROENERE INSPIRATIE?

Zo kun je thegreenlist.nl volgen of met ons in contact komen:

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat thegreenlist.nl een kleine commissie ontvangt als je via deze link iets koopt, meestal is dat tussen de 3% en 10%. Een win-win situatie: jij krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop ons uitzoekwerk – waar we het liefst nog heel lang mee doorgaan. Wij linken alleen naar producten en sites waar we fan van zijn of achter staan.

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief: