Search
Winactie op Instagram, dit zijn de regels.

Winacties op Instagram: dit zijn de (belasting)regels!

‘Like, tag, volg en deel…’ Dit soort winacties heb je vast weleens voorbij zien komen op Instagram. Een win-win constructie voor zowel merken, influencers en hun volgers! Of toch niet? Want deze vorm van winacties zijn verboden. Je kunt je account en je volgers er zelfs door verliezen als je je niet aan de regels houdt. En ook zijn er belastingregels verbonden aan winacties. Samen met boekhouder Marcel Huting vertellen we hoe het zit en delen we tips hoe je een winactie wél kunt opzetten.

Winacties op Instagram

In samenwerking met Huting Belastingadvies & Administratie

Je kent ze wel: van die winacties op Instagram waarmee je door te liken, een account te volgen, een vraag te beantwoorden en/of een bericht te delen in je eigen stories kans kunt maken op een mooie prijs. Op zich is een winactie niet verkeerd. Het is voor een merk een mooie manier om naamsbekendheid en betrokkenheid te vergroten en voor een blogger is het een leuk format om volgers in het zonnetje te zetten door een prijs beschikbaar te stellen. Maar het verplichten om een account te volgen, mensen te taggen en een bericht te delen in stories mag niet. Dit is tegen de regels van Meta, het moederbedrijf van Instagram. Je loopt zelfs het risico je hele account en dus je opgebouwde following te verliezen als je het toch op deze manier doet.

Wat mag dan wel op Instagram?

Je mag een winactie opzetten, je mag een prijsvraag verzinnen en je mag zelfs oproepen om de post te liken. Het verplichten een account te volgen, mensen te taggen en een post te delen in stories mag geen voorwaarde zijn van een winactie op Instagram. Verder is het belangrijk om in de post aan te geven dat Instagram niet verbonden is aan deze winactie (dit kun je onderaan de post toevoegen).

Help! Ik heb een Instagram winactie wel zo opgezet! Raak ik nu mijn account kwijt?

Ik kan me voorstellen dat je dit nu denkt als je onlangs winacties op deze manier hebt opgezet. Maar het feit dat we deze vorm van winacties nog massaal zien, is voor ons een teken dat het permanent verwijderen van een account niet meteen zal gebeuren. Maar waarom zou je het risico nemen als je het nu wél weet? Mijn persoonlijke ervaring is bovendien dat een winactie volgens de regels het minstens net zo goed doet, en juist niet minder bereik of engagement oplevert. Het valt me júíst op dat mensen ongevraagd alsnog mensen taggen die ze op de hoogte willen stellen van een toffe win en ook het delen in stories gebeurt nog steeds, ook nu ik het niet meer aan mijn volgers vraag. Dan nog even een ander puntje vanuit de avg-wetgeving: verzamel je e-mailadressen of andere persoonsgegevens? Dan moet je de deelnemer informeren over wat je met die persoonsgegevens gaat doen.

Belastingregels die komen kijken bij winacties op Instagram

Maar er is meer. Want winacties vallen volgens de Wet op de Kansspelen in de categorie promotioneel kansspel en hierdoor zijn er ook weer extra regels aan verbonden. Hoe het exact zit, lees je op de site van de Belastingdienst. Maar een aantal belangrijke regels zijn dat je duidelijke spelvoorwaarden hebt, winnaars objectief trekt en de waarde van het te winnen product vermeldt in je post. En bij een te winnen prijzenpot die hoger is dan 449 euro, komt kansspelbelasting om de hoek kijken.

Van deze belastingregel weet boekhouder Marcel Huting alles af: ‘Organiseer je een winactie waarbij de prijs een hogere waarde heeft dan 449 euro, dan moet je 29% kansspelbelasting betalen over het te winnen bedrag. Heeft de prijs een lagere waarde, dan hoef je niets te doen. Uiteraard gelden de regels van het promotioneel kansspel dan nog wel, dat staat los van de waarde van de prijs.’

Rekenvoorbeeld kansspelbelasting

Marcel legt aan de hand van een fictief rekenvoorbeeld uit hoe de belastingheffing in zijn werk gaat: ‘Stel je mag een laptop weggeven met een waarde van duizend euro. Over deze duizend euro moet de organisator (de blogger / influencer die het spel organiseert) 29% kansspelbelasting betalen. Om te weten hoeveel je moet afdragen, moet je eerst de bruto waarde berekenen van de laptop, want over dat bedrag wordt de 29% berekend. Dus 1000 / 71 x 100 = 1408 euro (= bruto waarde). Vervolgens kun je uitrekenen hoeveel kansspelbelasting je verschuldigd bent. In het geval van het rekenvoorbeeld is dat 408 euro (29% van de bruto waarde). Ook voor winacties geldt: vooraf alles goed regelen, is beter dan achteraf moeten corrigeren. Want dan ben je altijd duurder uit!’

Bekijk een voorbeeld van een winactie op Instagram van @thegreenlist.nl:

Bekijk voor alle actuele informatie rondom winacties en kansspelen altijd het beleid van Instagram en de site van de kansspelautoriteit.

Marcel Huting boekhouder

Over Marcel Huting

Marcel doet de administratie en boekhouding van uiteenlopende bedrijven en particulieren in heel Nederland. Hij kan je op weg helpen of de gehele boekhouding van je overnemen. Bekijk meer over Huting Belastingadvies & Administratie.

Meer boekhoudtips van Marcel

Photo credits: thegreenlist.nl.

Share

Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.

gerelateerde artikelen

HEB JE EEN TOF IDEE OF ZIN IN MEER GROENERE INSPIRATIE?

Zo kun je thegreenlist.nl volgen of met ons in contact komen:

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat thegreenlist.nl een kleine commissie ontvangt als je via deze link iets koopt, meestal is dat tussen de 3% en 10%. Een win-win situatie: jij krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop ons uitzoekwerk – waar we het liefst nog heel lang mee doorgaan. Wij linken alleen naar producten en sites waar we fan van zijn of achter staan.

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief: