Klimaatmars Amsterdam: meer protesten is een groene trend.

Welke duurzame trends gaan de toon zetten in 2022?

Welke duurzame trends gaan volgend jaar ons leven meer kleur geven? Traditiegetrouw deel ik aan het einde van het jaar de groene trends waarvan ik vermoed dat ze gaan doorbreken in het nieuwe jaar 2022. Ben jij deze dingen al tegengekomen in je eigen leven?

7 groene trends voor 2022

Omdat ik al twee jaar onderzoek hoe ik groener kan leven, volg ik duurzaam nieuws en duurzame trends op de voet. Elk jaar doe ik een voorspelling van groene trends waarvan ik vermoed dat ze gaan doorbreken in het volgende jaar. Dit jaar spot ik minstens zeven duurzame trends, sommige zijn positief en een verrijking van ons leven. Anderen zijn rondom zorgwekkend.

Duurzame trend #1: Tweedehands cadeaus breken door op (kinder)verjaardagen

Met een stapel tweedehands spellen uit de kringloopwinkel. Tweedehands speelgoed met Sinterklaas wordt steeds populairder.

Voor speelgoed en spellen slaag ik altijd goed tweedehands.

Toen zelfs het NOS Journaal een tv-item wijdde aan de populariteit van tweedehands Sintcadeaus, wist ik het zeker: tweedehands cadeautjes gaan het nieuwe normaal worden. Als Sinterklaas het kan, dan kunnen wij het ook zeker op andere momenten: verjaardagen, kinderfeestjes, Kerstmis. Ik voorspel dat tweedehands cadeaus in 2022 uit de taboehoek gaat verdwijnen. Steeds meer mensen zijn (goedkope) spullen beu, zien dat consumptie een directe bijdrage levert aan klimaatverandering en ontdekken dat je in het tweedehands circuit prachtige dingen kunt vinden.

Het balletje ging pas echt rollen afgelopen november (2021) toen Trouw een ingezonden brief publiceerde die ik namens Sinterklaas schreef. Vanaf dat moment werd ik tot in december wekelijks door een journalist gebeld die aandacht wilde besteden aan tweedehands cadeautjes voor de feestdagen. Het onderwerp kwam in het Algemeen Dagblad, in het Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, De Gooi & Eemlander en zelfs het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen interviewden mij. Dat er zoveel aandacht voor tweedehands Sinterklaas cadeaus is, is ook te danken aan de organisatie van Swap Sint die (ondanks coronamaatregelen) elk jaar populairder en bekender wordt. Ik ben ervan overtuigd dat tweedehands één van de duurzame trends is waar we komend jaar nog veel meer van gaan horen.

Bekijk ook mijn blogpost: zo vindt Sinterklaas de beste tweedehands cadeaus.

1. De ingezonden brief van Sinterklaas in Trouw. 2. De blijdschap van Frank nadat Sinterklaas hem tweedehands cadeaus heeft gegeven

Duurzame trend #2: Upcycling van kleding wordt populairder

Kleding is voor veel mensen een manier om je te onderscheiden en jezelf te uiten. Hoe je je kleedt zegt vaak iets over wie je bent, waar je voor staat en hoe je je voelt. Nu tweedehands steeds meer mainstream wordt, gaan mensen weer op zoek naar andere manieren om een uniek (duurzaam) fashion statement maken. En daarom denk ik dat upcycling van kleding populairder gaat worden. Upcycling betekent dat je van oude kleding en stoffen iets nieuws creëert, iets unieks wat nergens anders op de wereld gedragen wordt.

Dit is goed nieuws voor een aantal kleine ateliers die al enige tijd aan upcycling doen en hun creaties kleinschalig verkopen. Ook verwacht ik dat steeds meer jonge mensen zelf met een naaimachine aan de slag gaan komend jaar. Naast dat nieuwe duurzame trends vaak onder jongeren ontstaan is upcycling ook een goedkopere manier voor studenten om hun garderobe aan te vullen. Deze groene trend komt ook voort uit het feit dat er veel meer aandacht is voor de impact van de mode-industrie en de enorme waste die daarmee gepaard gaat.

Duurzame trend #3: Vegan restaurants gaan zich onderscheiden met signatuur gerechten

Restaurants met een vegetarische en plantaardige keuken schieten als paddenstoelen uit de grond, vooral in een stad als Amsterdam waar ik zelf woon is de keuze enorm. Steeds meer mensen kiezen ervoor om vlees en vis te laten staan. In het begin waren het vooral mensen die gemotiveerd door het dierenleed voor een vegetarisch en veganistisch dieet kiezen. Nu zie je daar een grote groep bijkomen die vanuit klimaatredenen minder vlees, vis en meer lokaal en biologisch wil eten. Op deze groene trend spelen steeds meer restaurants in.

Met als gevolg dat er zoveel keuze is dat deze restaurants zich willen gaan onderscheiden met een bepaald type vega(n) keuken. Zo staat in Amsterdam het restaurant Mr & Mrs Watson bekend om de beste vegan kaas, de Vegan Junk Food Bar claimt het beste vega(n) junk food te hebben, Mana Mana staat bekend om Israëlisch met de lekkerste hummus en Insta-waardige bloemkool en de Veganees wil laten zien dat de Aziatische keuken ook vegan even lekker is.

1. Tijdens een fotoshoot draag ik een upcycled haarband van De Groene Hut. Zij maakt gebruik van hoogwaardige designstoffen. Deze haarband is van een denimstof van Chivasso 2. Prijswinnende vegan kaas van noten van restaurant Mr & Mrs Watson, ook online te bestellen.

Duurzame trend #4: Klimaatverandering wordt economisch en humanitair probleem

Een minder positieve duurzame trend gaat over de gevolgen van klimaatverandering. Dit is op dit moment al aan het gebeuren en dat zorgt voor meer ongelijkheid in de wereld. Komend jaar gaat het nog duidelijker worden hoe klimaatverandering en ongelijkheid met elkaar verweven zijn. Rijke (westerse) landen, zoals Nederland, over consumeren en daar betalen mensen aan de andere kant van de wereld de prijs voor. Zij kampen nu al met milieurampen, mislukte oogsten en hebben vaak niet de (financiële) middelen om zich hier goed tegen te beschermen. Waar nieuws over klimaatverandering voorheen vooral ging over toekomstscenario’s en modellen gaan we komend jaar steeds meer zien dat klimaatverandering een economisch en humanitair probleem is dat nu al plaatsvindt.

Duurzame trend #5: Meer aandacht voor niet-industriële landbouw bij boodschappen doen

Onze landbouw moet op de schop. De manier waarop het gros van de boeren landbouw bedrijft levert een grote bijdrage aan de opwarming van de aarde en verlies van biodiversiteit. Als gemiddelde burger kun je hier helaas weinig aan doen, maar je kunt wel biologische boeren steunen door meer producten van hen te kopen. Je stemt immers met je portemonnee. Tot voor kort was vers eten kopen bij een biologische of biodynamische boer niet voor iedereen haalbaar. Niet iedereen woont in de buurt van zo’n boerderij en als je een fulltime baan hebt, dan is op deze manier boodschappen doen, hoe leuk ook, niet makkelijk haalbaar.

Maar er zijn ondernemers in het gat gesprongen: bedrijven als Boerschappen, De Krat, Crisp, Hofweb, bezorgen dagverse producten van Nederlandse boeren bij de mensen thuis. Ik ben ervan overtuigd dat dit verhoogde bewustzijn bij mensen komt door een aantal documentaires die erin zijn geslaagd om dit onderwerp op heldere wijze voor het voetlicht te brengen. De must-see documentaires hierover zijn: Het vierluik van Zembla ‘De uitgeputte bodem’ (NPO), Kiss The Ground (Netflix) en REACTION met daarin het Voedselbos Ketelbroek (NPO).

In oktober bracht ik tijdens een persreis een bezoek aan voedselbos Ketelbroek nabije Nijmegen, een tip om te bezoeken. Meer weten: bekijk mijn blogpost over duurzaam Nijmegen

Duurzame trend #6: Nóg meer zonnepanelen op Nederlandse daken

De energieprijzen die door het dak gaan, subsidies van de overheid en de lage hypotheek- en spaarrente zijn redenen dat het aanschaffen van zonnepanelen enorm in trek zijn bij huizenbezitters. En zien kopen, doet kopen. Het is algemeen bekend dat Nederlanders een spaarzaam volk zijn, maar op dit moment levert sparen en extra aflossen weinig op en dus zoeken mensen naar andere investeringen en veel komen uit bij zonnepanelen.

Ook wij behoren tot die groep (zie foto) en al deze redenen hebben bij ons meegespeeld om deze investering niet langer uit te stellen. Ik voorspel dat in 2022 nog meer daken energie zullen gaan opwekken door aantrekkelijke subsidies en voorbeelden uit eigen omgeving.

Duurzame trend #7: Klimaatprotesten trekken breed publiek

Een jaar geleden vond ik een klimaatprotest vooral weggelegd voor activisten, maar het alarmerende IPCC-klimaatrapport & de nieuwstroom erover deze zomer hebben ertoe geleid dat ik er anders over ben gaan denken. Overheden, bedrijven, consumenten: we moeten nu allemaal in actie komen! En dat heeft mij doen besluiten om mij aan te sluiten bij de Klimaatmars in Amsterdam afgelopen 6 november (2021). Ik deed dit samen met een groep dames, de meesten hadden al vaker een klimaatmars gelopen en zij zagen ook dat deze opkomst enorm en vooral veel diverser was dan andere jaren.

Er waren tientallen groepen gevormd, elk vanuit eigen motieven om mee te doen. Zo was er ondermeer een groep die aandacht vroeg voor de overstromingen die nu al in Limburg plaatsvinden, een groep die aandacht wilde vragen voor kernenergie als oplossing om onze CO2-uitstoot naar nul te brengen, een groep boeren die het anders wil doen, jongeren die opkomen voor hun toekomst, goede doelen, politieke partijen, enzovoort.

Maak van 2022 een groener jaar!

Ik hoop dat 2022 het jaar wordt van de trendbreuk. Dat Earth Overshoot Day voor het eerst later valt in plaats van nóg eerder, dat we wereldwijd minder vliegen, minder autorijden, minder CO2-uitstoten, minder natuurrampen hebben, dat ijskappen minder hard blijken te smelten en er minder biodiversiteitsverlies zal zijn. Eerlijk? Ik ben niet heel positief gestemd, maar deze te gemotiveerder om er zelf een groener jaar van te maken, mensen aan te moedigen die wel al stapjes zetten en met mijn content meer mensen te inspireren. Ik hoop dat je me ook volgend jaar blijft volgen.

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het platform waar je alles vindt voor een groenere lifestyle. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke uitdaging, is uitgegroeid tot een duurzame zoektocht van ons hele gezin.
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het platform waar je alles vindt voor een groenere lifestyle. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke uitdaging, is uitgegroeid tot een duurzame zoektocht van ons hele gezin.
Heb je een vraag of een leuke duurzame tip?

Neem gerust contact met me op!

Stuur me gerust een e-mail of DM op Instagram.
Via deze kanalen kun je mij volgen of in contact met mij komen:

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via mijn link iets koopt, meestal is tussen de 3% en 10% . Een win-win situatie dus: jij als consument krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop thegreenlist.nl. Ik link uiteraard alleen naar producten en sites waar ik fan van ben en naar producten waar ik positieve ervaringen mee heb of op mijn verlanglijstje heb staan.

Abonneren je op de nieuwsbrief

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief: