Bij thegreenlist.nl brengen we je met onze rubriek ‘Werken & Ondernemen’ ook graag op ideeën voor een duurzamer leven op de werkvloer. En dus vroegen we aan boekhouder Marcel Huting hoe je zakelijke tweedehands aankopen goed in je boekhouding verwerkt.
Goed idee: zakelijke aankoop tweedehands doen!
In samenwerking met Huting Belastingadvies & Administratie
Het is heel handig én duurzaam om spullen voor je bedrijf tweedehands te kopen. Je kunt prachtige kantoorartikelen tweedehands vinden. Denk aan bureaustoelen, laptops, toetsenborden, printers, labelprinters, muizen en smartphones. Je bespaart er ook nog eens flink wat geld mee. Dus geen gek idee om in het tweedehands circuit je slag te slaan voor je bedrijf. Maar om kosten te kunnen aftrekken, heb je altijd een officiële factuur nodig. Dat is bij nieuwe spullen nooit een probleem, maar bij een aankoop via Marktplaats is dat wel anders natuurlijk. Hoe verwerk je tweedehands aankopen in je boekhouding?
Tweedehands zakelijke aankoop juist in boekhouding verwerken
Marcel: ‘Betaal de tweedehands aankoop dan in ieder geval van jouw zakelijke bankrekening en noteer de gegevens van de verkoper en wat je gekocht hebt. Nog beter is het als de verkoper een bon voor je opstelt en die even naar je mailt. Heb je daar geen zin in, maar wil je wel tweedehands kopen? Koop het dan in een tweedehandswinkel of bij een refurbished (web)shop, dan krijg je altijd en bon of factuur.’ Over het vinden van de beste tweedehands en refurbished gadgets en elektronica hebben we eerder een artikel geschreven. We hebben handige tips hoe je tweedehands gadgets vindt!
Huur je weleens wat voor je zaak? Ook dat zijn zakelijke kosten! Dus bewaar die factuur ook goed en verwerk ‘m in je boekhoudsysteem!
Mag je een tweedehands laptop of telefoon wel in één keer afschrijven?
Marcel: ‘Bij de aanschaf van spullen voor je bedrijf vanaf 450 euro moet je naar de levensduur kijken. Sommige aankopen, zoals een laptop of een smartphone, mag je daarom dus niet in één keer in aftrek brengen, maar mag je pas aftrekken naarmate de investeringen in waarde verminderen, meestal is dat 20% per jaar. Dus als je een laptop koopt van vijfhonderd euro, dan mag je honderd euro per jaar als kosten opvoeren. Het maakt hierbij niet uit of het een nieuw exemplaar of een tweedehandsje is. Als startende ondernemer mag je de eerste drie jaar willekeurig afschrijven, dat kan een voordeel zijn.’
Meer tips en hulp nodig?
Misschien ben je al een tijdje aan het ondernemen, of wellicht staat je initiatief nog in de kinderschoenen. Hoe dan ook, met de gids voor startende ondernemers helpen we je graag op weg met de administratieve kant, zodat jij kunt doen waar jij goed in bent: van jouw idee een succes maken! Want zeg nou zelf, het is toch een lekker idee als de administratieve basis helemaal op orde is. Met behulp van deze gids heb jij alles in handen om de boekhouding van je bedrijf goed in te richten, goeie gewoontes aan te leren en we delen als bonus ook nog hoe je het ondernemen een tikkie bewuster kunt doen. We got you!
Voor 13,50 euro heb je deze lifesaver rechtstreeks in je inbox en zo dus op je tablet of mobiele telefoon! Bestel de gids voor startende ondernemers in onze webshop!

Meer duurzame boekhoudtips?
Heb je toch nog meer vragen of behoefte aan meer hulp bij je boekhouding? Uiteraard staat het team van Marcel Huting ook voor je klaar om je verder te helpen. Doe hem de groeten!
- Bekijk ook: alles over zakelijke kosten aftrekken.
- Bekijk ook: boekhoudtips voor startende ondernemers.
- Bekijk ook: juridische tips voor ondernemers met een eenmanszaak.

Over Marcel Huting
Marcel doet de administratie en boekhouding van uiteenlopende bedrijven en particulieren in heel Nederland. Hij kan je op weg helpen of de gehele boekhouding van je overnemen. Bekijk meer over Huting Belastingadvies & Administratie.