Navulverpakkingen The Body Shop.

Waarom zijn navulverpakkingen beter voor het milieu?

Oké, dat bulkverpakkingen goed zijn voor de portemonnee, is wel algemeen bekend. Maar dat het ook beter voor de planeet is, hoor je minder vaak. Dat komt omdat zo’n megagrote bulkverpakking natuurlijk niet bepaald duurzaam oogt. Het is, eh tja, ook nogal veel en groot. Toch bespaar je met navulverpakkingen aanzienlijk op afval, waardoor het een betere keuze is dan telkens een nieuwe fles of flacon aan te schaffen. We nemen alle opties voor het refillen van je verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen met je door. Ja, er zijn dus meer manieren.

Meerdere manieren van refillen

Navullen, ook wel refillen genoemd, houdt in dat je bestaande verpakkingen van schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten hergebruikt door ze steeds opnieuw te vullen met hetzelfde product. En dat kun je op verschillende manieren doen. Het is lastig te zeggen hoeveel afval je exact uitspaart door te kiezen voor de verschillende navulopties. Dat verschilt per product en hun materiaalkeuze, maar voorop staat dat al deze verpakkingen een duurzamere keuze zijn. Met de nadruk op verpakkingen (!), want hoe groen een fraai verpakt verzorgingsproduct of schoonmaakmiddel ook mag lijken, de verpakking zegt helaas niets over de milieubelasting van de gehele aankoop. Daarvoor moet je naar meer dingen kijken, waaronder naar de ingrediënten, waar en hoe het product is gemaakt en hoe het naar de winkel is vervoerd.

Een ogenschijnlijk duurzame verpakking kan helaas soms ook een slimme marketingtruc zijn om je te doen geloven dat iets milieuvriendelijk en dus een betere keuze is voor de planeet. Een handig hulpje bij het checken van ingrediënten zijn de gratis apps INCI Beauty, Think Dirty (ingrediënten) en Beat the Microbead (microplastics). Ook kunnen goede keurmerken op verpakkingen je op weg helpen. De Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal kan hier uitkomst bieden.

Meer over greenwashing lees je in dit artikel.
En meer over duurzame verzorging lees je hier.

De milieu-impact van navulverpakkingen

Hoeveel invloed heeft je verpakkingskeuze echt? Als je naar je volle prullenbak kijkt, lijkt het alsof verpakkingen een grote rol spelen. Maar als je de cijfers erbij pakt, blijkt dat die rol relatief klein is. Slechts 10% van de negatieve belasting van een product komt door de verpakking. De grootste vervuiler is de inhoud: de ingrediënten en hoe die zijn geproduceerd. Zelfs het transport heeft vaak een groter aandeel dan die verpakking. Houd verpakkingen dus kritisch in de gaten, maar vergeet niet om ook naar het totaalplaatje te kijken.

Bron: De verborgen impact

Handzeep, shampoo, schoonmaakmiddelen, deodorant en zelfs tandpasta. Navulverpakkingen vind je bij verschillende producten en merken.

Verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen navullen

Welke manieren van navullen zijn er allemaal? We nemen ze allemaal even met je door, inclusief een paar boodschappentips om je op weg te helpen bij deze makkelijke groene switch.

  • Navullen met bulkverpakkingen: in plaats van steeds een nieuwe verpakking aan te schaffen, koop je één keer de flacon die je vervolgens steeds navult met een bulkverpakking, vaak is dat een grote plastic container of een grote zak. Zo’n gigafles (of zak) lijkt minder duurzaam, want deze is best groot, maar toch bespaar je hier aanzienlijk veel afval mee. Bovendien is een navulverpakking vaak gemaakt van één materiaalsoort en hierdoor is het beter te recyclen in tegenstelling tot een handzeep met een pompje of een schoonmaakfles met een harde plastic dop. De keuze van deze manier van refillen is reuze, maar om je toch op een paar ideeën te brengen: Marcel’s Green Soap (schoonmaak en verzorging), Ecover (schoonmaak), Attitude (verzorging), Keune (verzorging), Salt of the Earth (deodorant), ReBloom (tandpasta).
  • Navullen met kraanwater: er zijn steeds meer schoonmaakmiddelen te koop waarbij je een hervulbare fles koopt met daarbij een schoonmaaktablet. De fles vul je zelf met water, tablet erbij, even schudden en daarna is je schoonmaakmiddel gereed voor gebruik. Is de fles op, dan bestel je nieuwe tabletten die je vervolgens weer zelf aanlengt met water. Het grote milieuvoordeel is niet alleen dat je eindeloos dezelfde fles gebruikt, maar vooral de uitsparing op transport. Schoonmaakmiddelen bestaan voor circa 90% uit water. Al die flessen met voornamelijk water nemen ontzettend veel ruimte in beslag tijdens het transport. Mooie voorbeelden van deze navulproducten zijn de schoonmaakmiddelen van Ecopods, Yokuu, Happysoaps en Everdrop (maar je hebt er véél meer op schoonmaakvlak). Deze manier van refillen zien we nog niet (veel) terug bij verzorgingsproducten. Heb je er wel eentje gespot, laat het ons weten!
  • Refillen bij een refill-station: applausje, want steeds meer grote ketens lanceren hun eigen refill-station, zodat klanten zelf hun lege flessen kunnen navullen tijdens het boodschappen doen. Dit kan onder meer bij Dille & Kamille, The Body Shop en bij sommige supermarkten van Lidl en Albert Heijn. Heb je een refill-station gespot? Laat het wederom weten, dan vullen we het lijstje aan!

Navullen kan ook bij refillstations in winkels, dan heb je helemaal geen navulverpakkingen meer nodig. Je neemt gewoon je oude fles mee en vullen maar.

Zelf aan de slag met navulverpakkingen

Welke refill-optie je ook kiest, laat je vooral niet foppen door enkel de verpakking van een product. Kijk vooral ook wat erin zit en hoe en waar het is geproduceerd. Heb je een goed product gevonden wat je kunt refillen, dan ben je lekker bezig en ben je aan alle knoppen aan het draaien van je duurzamere lifestyle.

Bronnen: De verborgen impact, Babette Porcelijn, Big Green Smile, Milieu Centraal, Marcel’s Green Soap.

Share

Foto van Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.
Foto van Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.

gerelateerde artikelen

HEB JE EEN TOF IDEE OF ZIN IN MEER GROENERE INSPIRATIE?

Zo kun je thegreenlist.nl volgen of met ons in contact komen:

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat thegreenlist.nl een kleine commissie ontvangt als je via deze link iets koopt, meestal is dat tussen de 3% en 10%. Een win-win situatie: jij krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop ons uitzoekwerk – waar we het liefst nog heel lang mee doorgaan. Wij linken alleen naar producten en sites waar we fan van zijn of achter staan.

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief: