Elektrische scooter van NIU

Review: Hoe rijdt een elektrische scooter van NIU?

Schuldbewust rijd ik op een benzinescooter, of ‘reed’ moet ik zeggen. Want sinds kort hoef ik mij nergens meer voor te schamen en cross ik geluidloos en zonder uitlaatgassen door Amsterdam op een elektrische scooter van NIU. Ik heb lang getwijfeld of ik er wel aan toe was om afscheid te nemen van mijn vertrouwde benzinescooter, maar de klimaatschaamte bij het stoplicht was toch te groot. In deze blogpost deel ik hoe het is om op een e-scooter te rijden. Hoe verliep het keuzeproces en hoe is elektrisch anders?

Overstappen naar een elektrische scooter

In samenwerking met NIU

Als je duurzamer wil leven, dan komt ook een keer het thema vervoer aan bod. Ik vind dit een lastig onderwerp omdat mijn klimaatspagaat hier groot is. Natuurlijk weet ik dat mijn benzinescooter niet duurzaam is, maar het gemak is zo fijn. En dus stelde ik nadenken over een alternatief uit. Eigenlijk waren er in mijn geval maar twee opties: de scooter de deur uit of overstappen naar een elektrische scooter. Het werd de laatste optie, want afscheid nemen van het gemak van een scooter kan ik (nog) niet.

Klassieke klimaatspagaat

Ik woon in een dorp naast Amsterdam. Op de scooter waan ik mij in het donker veilig tussen de verlaten weilanden en ben ik binnen vijftien minuten naar de centrumrand van de stad. Ik kan parkeren zonder kosten en daarnaast houden het beenkleed en het windscherm mij warm en droog. Dat kun je over een fiets niet zeggen. En natuurlijk heb ik ook een fiets, maar het kan voor mij (nog) niet de scooter vervangen. En dus ben ik gaan onderzoeken hoe ik mijn geliefde benzinescooter, een Sym Mio duurzamer kan vervangen. Mijn antwoord is een e-scooter van NIU, waar ik met mijn kleine lengte (165 centimeter) en beperkte aanleg voor het bedienen van gadgets prima mee uit de voeten blijk te kunnen.

Criteria voor e-scooter

In samenwerking met NIU mag ik een scooter uitkiezen in de NIU Flagship store in Amsterdam Zuid. Er zijn meerdere modellen en kleuren, voor elke lifestyle wat wils. Voor mij is het belangrijk dat:

  • ik een kleine en compacte scooter heb, maar waar je wel goed met twee personen op kunt zitten, want de scooter wordt ook graag ingezet voor etentjes in de stad;
  • de accu een goede actieradius heeft; het moet dus mogelijk zijn om de andere kant van Amsterdam te bereiken en weer terug naar huis te kunnen op één volle batterij;
  • de scooter makkelijk in gebruik is;
  • ik met mijn voeten bij de grond kan. In de wereld van benzinescooters is er slechts één scooter waar ik met mijn lengte (165 centimeter) op pas en dat is de Sym Mio. Bij NIU hoef ik mij over dat laatste punt geen zorgen te maken: omdat het een Chinees merk is, hebben zelfs de grootste modellen nog op een prima zithoogte voor kleinere mensen.

De keuze is gevallen op deze elektrische scooter NIU NQi Sport

Mijn keuze is gevallen op een matzwarte NIU NQ1 Sport, afgewerkt met sportieve rode details. Deze scooter heeft een motor van 1800 Watt hub-motor (naaf-motor) van het merk Bosch en een Panasonic Lithium-ION batterij. Bij de scooter hoort een app die je voorziet van informatie zoals locatie, accustatus en actieradius. Dit model heeft de beste accu van NIU van dit moment met een geschat bereik tussen de 55 en 77 kilometer. Daar kan ik de randen van Amsterdam wel mee aantikken denk ik zo. Thomas La Vecchia van de NIU flagship store: ‘De accu zit op het laagste punt, hierdoor heeft de NIU NQi Sport een optimale gewichtsverdeling en zeer goede rijeigenschappen. En heel handig: de ruimte onder het zadel heeft voldoende plek voor een helm.’

Mijn scooter heeft een geel kenteken en gaat dus 45 kilometer per uur. Deze scooter is niet goedkoop: de cataloguswaarde is ruim 3.600 euro inclusief accessoires zoals een beenkleed, windscherm en telefoonhouder.

Wat is er anders aan een elektrische scooter?

Ik moet toegeven: de eerste keer dat ik op de scooter wegreed vond ik best even spannend. Maar ik pakte het voor mijn doen vrij snel op. Wat is er anders aan het rijden op een elektrische scooter. Dit moet je erover weten:

Rijden op een e-scooter

  • Laat ik beginnen met het meest opvallende: geen onrust van het motorgeluid, wat een rust aan je kop.
  • Rijden op een e-scooter is duurzaam: geen CO2-uitstoot en ik laad de batterij thuis op met energie dat is opgewekt van mijn zonnepanelen.
  • Weer of geen weer: een elektrische motor start altijd ongeacht vrieskou. Om de scooter te starten moet je eerst de stekker van de accu in de scooter doen om daarna de scooter met een sleutel te starten zoals je gewend bent.
  • Het meeste moet ik wennen aan remmen en optrekken: een e-scooter vind ik gevoeliger. Je komt eerder tot stilstand als je remt. En als je gas geeft dan lijkt de scooter iets trager te reageren, maar daarna wel weer sneller op te trekken dan een benzinescooter.
  • Geen benzinemeter, wel een accu met lichtgevende stipjes en een app waarmee je kunt zien hoe ver je nog kunt rijden.
  • De scooter heeft drie standen. De eerste stand is het langzaamst en de derde stand is het snelst. Ik rijd standaard in de tweede of derde stand. Je kunt dit met een knopje bedienen.
  • Het is raadzaam om de stekker van je accu elke twee maanden in te smeren met vaseline om erosie te voorkomen.
  • Minder onderhoudsbeurten en dus minder onderhoudskosten.

De batterij

De accu weegt 11 kilo en is het meest kostbare aan de scooter. Het is belangrijk om hier voorzichtig mee om te gaan.

  • Het beste is om de batterij nooit helemaal leeg te laten lopen, maar de scooter en/of de app laten dit tijdig aan je weten.
  • Het is verstandig om de accu los te koppelen van de scooter als je de scooter even niet gebruikt.
  • Omdat batterijen niet van kou houden, bewaar ik mijn accu in de winter op een veilige plek binnen.
  • Laat de accu regelmatig op, maar laat ‘m ook weer niet te lang opgeladen aan een stekker hangen.
  • Zorg dat de oplader vrij staat tijdens het opladen, de oplader kan warm worden.
  • Een accu is gemiddeld in acht uur opgeladen, maar het is ook te zien aan LED-lampjes bovenop de accu.
  • Daarnaast is het voor een lithium accu ook mogelijk om tussentijds deels op te laden, dan maakt het gebruik ervan flexibel.

Al met al vind ik de overstap van benzine rijden naar elektrisch rijden enorm meevallen. Ik zie vooral de voordelen van geluidloos rijden zonder CO2-uitstoot. Natuurlijk is het even wennen omdat het iets anders rijdt en de batterij wat extra verzorging vraagt, maar het went snel.

Elektrisch rijden is de toekomst

Ik kan deze groenere keuze daarom iedereen aanbevelen. Om de opwarming van de aarde te stoppen is het belangrijk dat we voor 2050 onze CO2-uitstoot met 95 procent verminderen. Elektrisch rijden is de toekomst! En om in de toekomst helemaal onafhankelijk te kunnen zijn van fossiele brandstoffen, is het nodig dat we nu al massaal overstappen naar elektrisch vervoer, mits je financiële situatie het toelaat natuurlijk. Door deze leuke samenwerking met NIU heb ik deze stap versneld kunnen maken.

Ook een elektrische scooter van NIU proberen?

Mocht je op een laagdrempelige manier een e-scooter van NIU willen proberen, dan kun je dat dus mooi tijdens een citytrip doen. Want in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heb je een populair scooterdeelproject Felyx. Dit zijn ook allemaal scooters van NIU. Uiteraard ben je ook van harte welkom om in Amsterdam bij Thomas een proefrit te doen. Hij vertelt je graag meer over elektrisch rijden en de diverse modellen. Proefrit boeken?

Bekijk meer over NIU.

Meet duurzame tips van thegreenlist.nl?

Elektrische scooter van NIU met helm

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het lifestyle magazine voor mensen die groener willen leven. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke zoektocht, is uitgegroeid tot een serieuze duurzame lifestyle van mijn hele gezin.
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het lifestyle magazine voor mensen die groener willen leven. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke zoektocht, is uitgegroeid tot een serieuze duurzame lifestyle van mijn hele gezin.
Heb je een vraag of een leuke duurzame tip?

Neem gerust contact met me op!

Stuur me gerust een e-mail of DM op Instagram.
Via deze kanalen kun je mij volgen of in contact met mij komen:

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via mijn link iets koopt, meestal is tussen de 3% en 10% . Een win-win situatie dus: jij als consument krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop thegreenlist.nl. Ik link uiteraard alleen naar producten en sites waar ik fan van ben en naar producten waar ik positieve ervaringen mee heb of op mijn verlanglijstje heb staan.

Abonneren je op de nieuwsbrief

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief: