CHALLENGE DAG 203: Greenwashing en andere misverstanden op het gebied van Duurzame verzorging

Wie -net als ik- duurzamer wil kiezen, wordt doodgegooid met lastige begrippen en greenwashing. Dus toen ik mij ging verdiepen om te ontdekken wat ik écht belangrijk vind, kwam ik tot de ontdekking dat duurzame woorden vaak onjuist worden gebruikt. En ik deed daar zelf aan mee nota bene! Weet jij zeker dat je het helemaal op een rijtje hebt ;)?

Greenwashing in de beauty-industrie

Hoe meer ik mij verdiep in beautyproducten duurzamer kiezen, hoe minder ik lijk te weten. Er is zoveel greenwashing. Daaom heb ik Lijster van Rossem (34) gevraagd om al die begrippen met mij te ontrafelen. Zij is Brand Manager van mijn nieuwe favoriete duurzame cosmeticamerk Dr. Hauschka.

Beautymerk met goed verhaal

Duurzame cosmetica van Dr. Hauschka is een geweldige make-up tip voor vrouwen die duurzamer willen consumeren en er mooi uit willen zien.
Lijster van Rossem

Nu ben ik niet zo’n make-up meisje, maar ik vond het toch best wel suf van mezelf dat ik van veel duurzame beautymerken nog nooit gehoord had. Zoals dus ook Dr. Hauschka. Al meer dan vijftig jaar maken zij met respect voor mens, dier en natuur 100% natuurlijke verzorgingsproducten. Hoezo kende ik dat niet? Ik heb toch echt veel make-up versleten de afgelopen twintig jaar.

Lijster: “Zo suf vind ik het niet hoor! De laatste jaren is groene cosmetica enorm in opkomst, dus worden we gelukkig steeds bekender. Zo liggen we sinds vorig jaar ook ‘gewoon’ bij de Douglas. Met de opkomst van de groene trend merken wij wel dat het spel is veranderd, er is veel aanbod. Wij hebben veel lagere marketingbudgetten omdat er een groter aandeel gaat naar ‘fair trade’ en dus eerlijke beloning van onze boeren. We moeten opboksen tegen grotere commerciële partijen met grotere budgetten en helaas soms minder goede groene intenties”, legt Lijster mij uit. Gelukkig, ik kom niet helemaal van een andere planeet.

Ik sta nu helemaal te popelen! Laten we beginnen met het ontrafelen van de misverstanden!

Natuurlijk versus duurzaam

Een volger op Instagram: ‘Je moet product x eens proberen, helemaal natuurlijk en daarom zo fijn.’ Best wel vaak krijg ik zo’n tip als ik weer op zoek ben naar duurzame verzorging en er zelf niet uitkom. Maar wat zegt die claim eigenlijk? Want iets kan van natuurlijk materiaal zijn, maar hartstikke onduurzaam. Palmolie is ‘natuurlijk’, maar zeker niet duurzaam. Duurzaam gaat over hoe iets wordt gemaakt, hoe er wordt omgegaan met de natuur, dieren en de mensen die het maken.

Lijster: “Het begrip ‘natuurlijk’ is echt een probleem in de beautywereld. Het is geen beschermd begrip. Cosmetica bestaat voor het grootste deel uit water. Hierdoor kunnen fabrikanten altijd claimen dat het ‘uit natuurlijke ingrediënten’ bestaat. Maar hoeveel procent is natuurlijk, welk aandeel daarvan is water en welke grondstoffen zijn er verder gebruikt? Om beter te kunnen beoordelen of iets natuurlijk is, moet je dit goed checken.”

Duurzaam bedrijf versus duurzame keten

Nog een reactie op Instagram: ‘Je moet merk x eens proberen, dat is zo’n mooi duurzaam bedrijf.’ Maar wat is er precies duurzaam aan? Ik kom er niet altijd uit als ik het merk door een zoekmachine haal. Bedoelde ze het prachtige hoofdkantoor met zonnepanelen op het dak, een plant-based bedrijfsrestaurant en een elektrisch wagenpark? Maar dat is niet wat een merk duurzaam maakt. Het gaat er veel meer om hoe de hele productieketen is ingericht. Daar kan ik niks over vinden. Waar, hoe en onder welke omstandigheden is het product gemaakt en heeft iedereen een eerlijke beloning gehad? Lijster: “Om er zeker van te zijn dat je een goed natuurlijk merk hebt en geen greenwashing victim wordt, is het keurmerk Natrue een hele goede om te raadplegen. Als een product dit logo bevat weet je dat het goed is.”

Vegan versus duurzaam

Veganist op Instagram: “Zoek je een duurzaam merk? Probeer merk x eens, dat is vegan”. Misschien is deze overbodig, maar net als ‘natuurlijk’ zegt ‘vegan’ niets over of een product duurzaam is gemaakt. Lijster: “Benzine is ook vegan en dat smeer je ook niet op je gezicht. Het enige dat je met de claim ‘vegan’ zeker weet is dat er geen dieren zijn gebruikt (en dus ook niet misbruikt) bij het maken van het product.”

Vegan versus diervriendelijk

Nog een reactie op Instagram: “Als het niet vegan is, dan is het dieronvriendelijk.” Ook dit lijkt wat genuanceerder te zitten. Lijster: “Dr. Hauschka is van oorsprong een antroposofisch bedrijf waarbij het rijk van planten, dieren, mineralen en mensen in hun samenhang een belangrijke rol hebben. Onze producten zijn dus niet vegan. Wij gebruiken dierlijke ingrediënten zoals bijenwas en wolvet omdat dit enorme waarde voor de huid heeft. Maar wij kiezen heel zorgvuldig met welke biodynamische imkers en schapenhouders in Duitsland wij zaken doen. En dat maakt het wel diervriendelijk én uiteraard ook dierproefvrij (maar dus niet vegan).”

Biologisch versus biodynamisch

“Bij biologische landbouw wordt er geen gebruik gemaakt van chemische pesticiden of kunstmest”, legt Lijster mij uit. Check, dit wist ik! Maar Dr. Hauschka is waar mogelijk zelfs biodynamisch. Wat houdt dat dan in? Lijster: “Dat gaat eigenlijk nog iets verder. Deze antroposofische aanpak is een holistische kijk op de natuur en het boerderijleven, oftewel de natuur is één geheel. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met gesloten kringloopsystemen en er wordt rekening gehouden met de cyclus van de natuur en de stand van de maan want deze heeft invloed op de waterhuishouding van planten. Denk aan eb en vloed. Op deze manier kan de natuur beter rusten en herstellen. Het klinkt misschien super zweverig maar ik vind het vooral een prachtig voorbeeld van hoe zorgvuldig we met onze bronnen omgaan.” 

Goed voor jezelf versus goed voor de aarde

Uit eigen ervaring weet ik dat een duurzame lifestyle aanmeten in kleine stapjes gaat. Veganisten uit mijn omgeving vertellen weleens dat het hen jaren heeft gekost om deze lifestyle aan te meten. Lijster is het daarmee eens: “Het moet in balans zijn. Mensen moeten zich prettig voelen bij een duurzame keuze, anders mislukt het op de lange duur. Openstaan voor duurzame verandering is de eerste stap en zelfs dan is het voor veel mensen lastig om te veel in één keer aan te passen. Daarom geloof ik dat duurzame opties evenveel kwaliteit en gemak moeten bieden als de niet-duurzame variant. Helemaal bij beauty-producten; dat moet – naast effectief- altijd een feestje zijn.”

Bekijk meer over Dr. Hauschka.

Bekijk de inspirerende flyer over Dr. Hauschka waar ik heel blij van werd.

Bekijk hier meer over het NATRUE-keurmerk.

Share

Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het lifestyle magazine voor mensen die groener willen leven. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke zoektocht, is uitgegroeid tot een serieuze duurzame lifestyle van mijn hele gezin.
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het lifestyle magazine voor mensen die groener willen leven. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke zoektocht, is uitgegroeid tot een serieuze duurzame lifestyle van mijn hele gezin.
Heb je een vraag of een leuke duurzame tip?

Neem gerust contact met me op!

Stuur me gerust een e-mail of DM op Instagram.
Via deze kanalen kun je mij volgen of in contact met mij komen:

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via mijn link iets koopt, meestal is tussen de 3% en 10% . Een win-win situatie dus: jij als consument krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop thegreenlist.nl. Ik link uiteraard alleen naar producten en sites waar ik fan van ben en naar producten waar ik positieve ervaringen mee heb of op mijn verlanglijstje heb staan.

Abonneren je op de nieuwsbrief

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief: