Op persreis naar Terrawolde.

Gratis op persreis bestaat niet

‘Wil je gratis bij ons overnachten in ruil voor een leuke (blog)post?’ Dit verzoek was mijn stoutste influencersdroom. En met het bereiken van tienduizend volgers op Instagram kwam deze droom begin dit jaar ook uit. En een aantal keer ook! Maar inmiddels weet ik dat dit veel belovende mailtje ook best wel vaak een dooie mus kan betekenen. Het aanbod is wel serieus, maar de administratieve afhandeling ervan niet. En daar te licht mee omgaan kan je heel duur te komen staan bij de Belastingdienst. Heb jij je ruilhandel en barter-samenwerkingen wel goed in de boeken staan? Lees snel deze boekhoudtips.



Op persreis naar Flevoland, naar een prachtige nieuwe pop up glamping met duurzaam restaurant.

In het Horsterwold zit een prachtige pop up glamping Terra Wolde de ik heb bezocht tijdens een persreis.

Terra Wolde is naast een off the grid glamping met heerlijk restaurant.

Alle foto’s in deze blogpost zijn van een weekend genieten bij Terra Wolde, een prachtige nieuwe pop up glamping en duurzaam restaurant in Horserwold in Flevoland waar wij op uitnodiging waren.

Zo voorkom je een boete van de Belastingdienst

Samen met mijn boekhouder Marcel Huting deel ik tips voor het opzetten van een goede, duurzame boekhouding als contentmaker. Zijn motto: “je kunt niet ondernemen als je de belastingregels niet serieus neemt”. In deze blogpost gaan we het hebben over persreizen, wat een vorm van ruilhandel is. En ruilhandel kom je als ondernemer waarschijnlijk wel vaker tegen, wellicht in een andere vorm dan een persreis in ruil voor content.

De kern is dat er goederen (of diensten) worden geruild zonder tussenkomst van geld dus. Deze manier van samenwerken bestaat al eeuwen. Het wordt ook wel een ‘barter-samenwerking’ of ‘barteren’ genoemd. Ook dan zijn deze regels van toepassing. Het niet (goed) administreren van deze vormen van samenwerking kan je een flinke boete opleveren.

Ik ga op persreis en ik neem mee…mijn boekhouder

Sinds ik officieel een bedrijf heb en die magische grens van 10k volgers ben gepasseerd, krijg ik regelmatig toffe uitnodigingen om Nederlandse vakantieparken, glampings en hotels te testen in ruil voor content. Welke contentmaker wil dat nou niet: je leven vastleggen (wat je toch al deed) terwijl je in ruil daarvoor allerlei bijzondere (vaak exclusieve) avonturen mag beleven. Omdat wij als duurzaam gezin een missie hebben om Nederland te herontdekken sta ik doorgaans te popelen om meteen volmondig ja te zeggen op deze bijzondere uitnodigingen.

Maar gesteund (en geïnformeerd) door mijn boekhouder heb ik altijd één voorwaarde: bij een barter-samenwerking (ruilhandel) hoort een administratieve handeling van beide partijen om ervoor te zorgen dat de fiscus geen omzetbelasting (btw) misloopt. Marcel: “Ruilhandel bestaat al eeuwen. Ik verbaas me er daarom over dat in dat in de influencer marketing en journalistieke branche de juiste administratie ervan zo onbekend is. Misschien weten de bedrijven het wel, maar hebben ze geen zin in de administratieve handeling. Dat kan niet alleen de influencer, maar ook hen duur komen te staan bij een controle van de fiscus.”

Niet moeilijk, wel belangrijk: de administratie van een barter-samenwerking

Om beter te begrijpen waar we het over hebben, legt Marcel het in een versimpeld rekenvoorbeeld uit: Stel je krijgt een gratis persreis aangeboden. In ruil voor een gratis verblijf maakt een influencer of journalist content. Stel deze vakantie heeft een waarde van 1.000 euro. Dan ziet de Belastingdienst dat als inkomen in natura en daarover moet omzetbelasting (btw) betaald worden aan de Belastingdienst. Om deze samenwerking met gesloten beurs goed in de boeken te krijgen moet het volgende gebeuren:

  • Het vakantiepark stelt een factuur op voor de vakantie: 1.000 euro + het geldende btw-tarief (voor vakanties is dat 9%).
  • De blogger stelt ook een factuur op voor de te leveren diensten. Omdat het een barter-afspraak is (en de wens is om de samenwerking met gesloten beurs te doen) dienen beide bedragen gelijk te zijn. In het geval van het voorbeeld stel je als contentmaker een factuur op van 1.000 euro + jouw btw-tarief (21% ). Doordat de bedragen ex. btw hetzelfde zijn, is er voor beide partijen geen gevolgen voor de inkomstenbelasting (netto winst is 0 euro).
  • Beide partijen dragen netjes btw af aan de Belastingdienst, en de btw die ze aan elkaar betalen kan weer bij de btw-aangifte worden verrekend.

‘Gekke situatie’: Vakantiepark biedt persreis aan, maar wil geen belasting afdragen

Die persreis, maar ook de contentcreatie die je in ruil hiervoor levert hebben een waarde in het economische verkeer en daar moet btw over betaald worden. Doe je dat niet en de fiscus komt hierachter, dan riskeer je een flinke boete die kan oplopen tot 5.278 euro. Dit geldt voor jou als contentmaker, maar net zo goed ook voor de (reis)organisatie die de persreis aanbiedt.” Alleen het gekke is: de vakantieparken, hotels en PR-bureaus die mij benaderen menen deze regels soms niet te kennen en zijn in sommige gevallen zelfs niet eens bereid om het te administreren als ik hen op de regels wijs.

Marcel gaat verder: “Ik vind dit een gekke situatie om eerlijk te zijn. Maar ook dan ligt de verantwoordelijk om het goed te administreren nog steeds bij jou als ondernemer. In dat geval is het belangrijk dat jij wel een factuur uitreikt en btw afdraagt. In het voorbeeld van de persreis van 1.000 euro zal jij 21% van de som moeten afdragen aan de Belastingdienst (in het geval van het voorbeeld: 210 euro dus). “In deze situatie betekent dat een persreisje nooit helemaal gratis is.”

Saillant detail: Marcel en ik hebben ook een barter-samenwerking. Ik schrijf hoe het is om te boekhouden bij hem in ruil voor administratieve ondersteuning. En uiteraard hebben we hier beiden netjes een factuur voor opgesteld en uitgereikt aan elkaar.

Boekhouden is een vak

Wie mij persoonlijk kent, weet: ik ben niet van het halve werk. Ik doe dingen graag goed en grondig. Dus toen ik begin dit jaar besloot thegreenlist.nl in te schrijven als eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel, heb ik meteen als allereerste de expertise van een boekhouder gezocht. Ik wist op dat moment nog niet wat ik zou gaan verdienen met mijn bedrijfje, maar dan was dat in ieder geval maar alvast goed geregeld. Ik slaap een stuk lekkerder en onderneem met meer plezier omdat ik weet dat ik altijd op advies en hulp van mijn boekhouder kan rekenen.

hulp bij boekhouding

Die zoektocht naar een boekhouder was niet per se makkelijk, want naast een persoonlijke klik is influencer marketing toch best wel een aparte business. Na veel rondvragen en -bellen ben ik viavia (zoals dat gaat) bij Marcel’s kantoor uitgekomen.

Bekijk ook: 6x boekhoudtips voor bloggers, vloggers, influencers en andere creatieve eenmanszaken.
Bekijk ook: wel inkomsten, geen ondernemer.

Over Marcel Huting

Over Marcel Huting

Marcel doet de administratie en boekhouding van uiteenlopende bedrijven en particulieren. Hij kan je op weg helpen of de gehele boekhouding van je overnemen.

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het platform waar je alles vindt voor een groenere lifestyle. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke uitdaging, is uitgegroeid tot een duurzame zoektocht van ons hele gezin.
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl, het platform waar je alles vindt voor een groenere lifestyle. Wat twee jaar terug begon als een persoonlijke uitdaging, is uitgegroeid tot een duurzame zoektocht van ons hele gezin.
Heb je een vraag of een leuke duurzame tip?

Neem gerust contact met me op!

Stuur me gerust een e-mail of DM op Instagram.
Via deze kanalen kun je mij volgen of in contact met mij komen:

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via mijn link iets koopt, meestal is tussen de 3% en 10% . Een win-win situatie dus: jij als consument krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop thegreenlist.nl. Ik link uiteraard alleen naar producten en sites waar ik fan van ben en naar producten waar ik positieve ervaringen mee heb of op mijn verlanglijstje heb staan.

Abonneren je op de nieuwsbrief

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief: