Search
Testa omega-3 algenolie capsules

Testa Omega-3: vegan algenolie capsules

‘Eet vette vis, noten en zaden om ervoor te zorgen dat je voldoende omega-3 binnenkrijgt en je lichaam goed blijft functioneren’, is het gezondheidsadvies. En toch hebben veel mensen – zonder dat ze het door hebben – een tekort aan omega-3 vetzuren. Eet je (vaak) vegetarisch of veganistisch, dan is die kans daarop nog groter. Visoliecapsules bij slikken dan maar? Neuh, dat is niet zo goed voor onze planeet. Bovendien, dat hoeft ook helemaal niet. Skip de vis en slik voortaan vegancapsules op basis van algenolie! En dan is Testa Omega-3 onze duurzamere tip.

Testa Omega-3: wel voldoende omega-3 zonder vissenleed

In samenwerking met Testa Omega-3

Omega 3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten en passen in een gezonde voeding, aldus het Voedingscentrum. Maar wat zijn het precies? Je mag het snel weer vergeten, maar omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die ook bekendstaan als n-3-vetzuren. De bekendste zijn:

  • alfa-linoleenzuur (ALA), dit vind je vooral in lijnzaadolie, maar ook in mindere mate in raapzaadolie, sojaolie, walnoten, plantaardige (dieet)margarines en in kleine hoeveelheden zit het ook in vlees en in groene bladgroenten.
  • eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) die vooral bekend staan als visvetzuren.

Omega-3 voedingssupplement

Eet gevarieerd en dan kom je niets tekort, toch? Nou niet helemaal, zo bleek. Want na het doen van een bloedtest bij een onafhankelijk laboratorium bleek ik een omega-3 tekort te hebben. Door een druppeltje bloed op te sturen, kan een laboratorium het percentage omega-3 vetzuren meten ten opzichte van het totaal aantal vetzuren in het bloed. Een mooi percentage om naar te streven, is 8%. Ik bleek op 4% te zitten. En dat terwijl ik mijn dieet zou omschrijven als gevarieerd – ik ben een flexitariër. Ik besloot daarom om mijn dieet aan te vullen met voedingssupplementen en ook ben ik er beter op gaan letten dat ik vaker bovengenoemde producten koos zoals lijnzaadolie en (weer) meer margarine op brood. In het verleden slikte ik weleens visoliecapsules bij, maar nu ik weet dat dit gepaard gaat met veel dierenleed en het bijdraagt aan nog meer overbevissing, was dit niet meer mijn eerste keuze. Wist je dat er elk jaar 50 miljard pond onnodige vis gevangen wordt voor de productie van omega-3? Dat is ongeveer 22 miljard kilo vis!

Bovendien is het helemaal niet nodig om visolie te nuttigen om aan de gewenste omega-3 te komen. Er bestaat namelijk een duurzaam en vegan alternatief en dat is vegan omega-3 capsules op basis van algen. Want die algen zitten bomvol omega-3 vetzuren. Top!

Mijn ervaring met Testa Omega-3

Ik begon met vier capsules per dag van de algenoliecapsules met DHA en EPA. En als je dat vier tot vijf maanden goed volhoudt, zou dat voldoende moeten zijn om je tekort weg te werken en weer richting die 8% te gaan. Ik heb het vijf maanden lang elke dag volgehouden. Om het niet te vergeten, legde ik het doosje bij het koffiezetapparaat en trouw nam ik elke dag vier capsules met een glas water. Was ik het onverhoopt toch een keer vergeten, dan nam ik de dag erop een dubbele dosis. Na vier maanden slikken, ben ik het weer gaan afbouwen en sindsdien neem ik elke dag één tot twee capsules. Ben je iemand die het snel vergeet? Geen nood! Je kunt ook een lidmaatschap afsluiten bij Testa waardoor je nooit meer een dosis hoeft te missen.

Wil je het verloop goed in de gaten houden, dan kun je ter check naderhand nog een bloedtest doen om het verschil te meten. Dat heb ik gedaan en ik bleek na vijf maanden trouw mijn capsules geslikt te hebben ineens wel in het groen te zitten met mijn bloedwaarden!

Dosis vergeten?

‘Het maakt niet uit wanneer je de omega-3 inneemt, maar wel de hoeveelheid maakt uit. Dus of je het nu dagelijkst neemt of vier keer per week maakt eigenlijk niets uit. Het is dus niet erg als je het een dag vergeet in te nemen. Het advies is dat je de dag erop dan een dubbele dosis neemt. Of als je bijvoorbeeld het weekend vergeet, dan neem je maandag een drie dubbele dosis. Zolang je maar niet boven de 5 gram omega-3 per dag komt (dat zijn meer dan tien capsules). Bonustip: het beste is om de capsules bij een maaltijd in te nemen, dan worden de stoffen beter opgenomen.’

Bron: Testa Omega-3

Meer weten over Testa Omega-3?

Testa Omega-3 is onze duurzame tip voor iedereen die omega-3 wil bij slikken. Testa is bovendien een Nederlands bedrijf. Hun missie is om visolievrije toekomst te creëren met hen receptuur van kweekalgen. Bekijk meer over dit duurzame bedrijf.

Meer duurzame tips van thegreenlist.nl

Bronnen: Voedingscentrum, duiken.nl.

Share

Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.

gerelateerde artikelen

HEB JE EEN TOF IDEE OF ZIN IN MEER GROENERE INSPIRATIE?

Zo kun je thegreenlist.nl volgen of met ons in contact komen:

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat thegreenlist.nl een kleine commissie ontvangt als je via deze link iets koopt, meestal is dat tussen de 3% en 10%. Een win-win situatie: jij krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop ons uitzoekwerk – waar we het liefst nog heel lang mee doorgaan. Wij linken alleen naar producten en sites waar we fan van zijn of achter staan.

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief: