Search
Fairlingo duurzaam vertaalbureau B Corp

Vertaalbureau Fairlingo: zelfs je vertaalklussen kun je duurzaam laten doen!

Wie een beetje thuis is in de duurzame wereld kent het fenomeen B Corp, een belangrijke certificering voor bedrijven met een groene missie. Grote spelers zoals Tony’s Chocolonely, Ben & Jerry’s zijn een B Corp, maar ook Nederlandse bedrijven zoals Food for Skin en innocent zitten erbij. Dit zijn allemaal bedrijven die producten, zoals voeding en verzorgingsproducten, duurzamer maken. Maar ook dienstverlening kan en moet natuurlijk duurzamer. Wie bij Vertaalbureau Fairlingo een tekstvertaling laat maken, doet ook zaken met een B Corp. Tof, hoe zit dat? We spraken met Sam van Gentevoort.

Vertaalbureau Fairlingo: een vertaalbureau met een B Corp certificering

In samenwerking met Vertaalbureau Fairlingo

Een vertaalbureau met een duurzame certificering doet menig wenkbrauw fronsen. Hoe kan dat duurzamer dan? Sam van Gentevoort hoort het vaker. ‘Maar als je je beseft dat de zakelijke dienstverlening de meeste banen in Nederland heeft, is daar juist veel te winnen! En dat is de reden dat Fairlingo zich inzet voor die felbegeerde B Corp certificering.’

Wat is een B Corp?

Als je een bedrijf of een product met het B Corp logo tegenkomt, dan is dat goed nieuws! Je weet dan zeker dat de organisatie erachter een uitgebreid certificeringsproces heeft doorlopen en dus echt serieus duurzamer bezig is. Een B Corp word je ook niet zomaar en alleen als je hele bedrijfsvoering aan duurzame criteria voldoet. Als je alle stappen met succes doorlopen hebt, dan word je lid van een wereldwijde beweging die het bedrijfsleven duurzaam wil veranderen. Om dit label te mogen dragen, moet je aan heel veel eisen voldoen en ook blijven voldoen, want elk jaar krijg je van B Lab (de non-profit organisatie achter de certificering) een score. Elk jaar is er ruimte voor een verbetering. Laat je geen beterschap zien of scoor je echt onder de maat, dan kun je de titel ook verliezen. Er zijn op dit moment 3.600 bedrijven die zich B Corp mogen noemen.

Wat maakt een vertaalbureau duurzaam (of niet)?

Sam: ’De grootste negatieve impactmakers van ons bedrijf zijn de spullen die we kopen zoals computers en ook onze boodschappen voor de lunch. Daarna komt het energieverbruik van ons kantoor en het vervoer van het personeel. En we werken veel digitaal en die uitstoot is ook zeker niet te verwaarlozen. Wis je dat het opslaan van ongebruikte data een grotere CO2-voetafdruk per jaar genereert dan de hele luchtvaartindustrie bij elkaar? Interessant is dat bij een dienstverlener gedrag vaak een belangrijker rol speelt dan bij bijvoorbeeld een industrieel bedrijf. Onze aanpak is voornamelijk gestoeld op het gedragsprincipe ‘less is more’. Zo hebben we geen zakelijke auto’s en komt bijna iedereen met de fiets naar het werk. Ons kantoor is honderd meter van het station en zo bevorderen we het reizen met het openbaar vervoer. Ons werving- en selectiebeleid is gericht op medewerkers die op maximaal 45 minuten reisafstand wonen. De meeste mensen worden niet gelukkig van veel woon-werkverkeer en het is ook niet duurzaam.’

Heb je een goed voorbeeld hoe jullie continu proberen te verduurzamen?

‘We geloven dat minder werken kan bijdragen aan een oplossing voor veel ecologische en sociale vraagstukken. Uit onderzoek blijkt dat door minder te werken de CO2-uitstoot kan halveren. We hebben onlangs een pilot gedaan met een zesurige werkdag en als eerste stap de werkdag ingekort van acht naar zeven uur met behoud van salaris. Het bleek nog niet voor iedereen mogelijk om dezelfde hoeveelheid werk te verrichten binnen een zesurige werkdag. Daarom hebben we besloten om eerst over te stappen op een zevenurige werkdag. Collega’s kunnen daarnaast tot 40% thuiswerken. Een kortere werkdag is wellicht ook haalbaar. Dit zou echter wel ten koste kunnen gaan van sociale interactie en ‘lummeltijd’. Lummelen speelt namelijk vaak een rol bij het ontstaan van de beste ideeën, terwijl bij het bespreken van de proef naar voren kwam dat het ook stressvol kan zijn wanneer we onszelf gaan haasten om om drie uur het werk af te ronden.

Ook proberen we onze inkopen zo duurzaam mogelijk te doen. Ons beleid is om zoveel mogelijk tweedehands in te kopen. Onze vergadertafel en veel bureaus zijn bijvoorbeeld tweedehands en mijn smartphone ook. Waar het nodig is, kiezen we voor duurzamere alternatieven. Zo krijgen we groene stroom van Nederlandse bodem, koffie van een lokaal duurzaam bedrijf en in samenwerking met de verhuurder hebben we dubbelglas geplaatst in het monumentale kantoor. We proberen collega’s bewust te maken van hoe ze meer positieve impact kunnen maken. Zo hebben we een interne campagne gedaan om meer afvalvrij leven te promoten en een training gevolgd over hoe je duurzame keuzes kunt maken.

Tot slot heeft het vertaalbureau geen schulden. Ik ben van mening dat de wereldwijde hoge schulden bijdragen aan de uitputting van de aarde. Dit geld moet een keer terugverdiend worden met rendement door economische groei, productie en consumptie.’

Waarom besloot Vertaalbureau Fairlingo voor een B Corp certificering te gaan en hoe ging dat?

‘Ik heb altijd al interesse gehad in duurzaamheid, omdat ik ben opgegroeid op Vlieland en regelmatig in de natuur was te vinden samen met familie en vriendjes. Ik ben betrokken geweest bij de Betekeniseconomie in Twente en vanuit daar kwam ik in aanraking met B Corp. Dit idee is besproken met collega’s en de meeste mensen waren positief om te proberen een B Corp te worden. Veel B Corp onderdelen sloten al aan op onze bedrijfscultuur. Het was vooral van belang werkwijzen te formaliseren en cijfers transparant te maken. We hebben nu een B Corp team dat elke maand samen komt om verbeteringen te bespreken en 10% van de winst besteden we aan B Corp gerelateerde projecten, zoals CO2 compensatie, yoga en fruit op kantoor.

B Corp geeft concrete handvatten om de bedrijfsvoering te verbeteren en je aan te sluiten bij een wereldwijde beweging om zo van anderen te leren en elkaar te inspireren. Puur economisch gezien kost het meer dan het oplevert. Indirect levert het ook iets op zoals bijdragen aan een mooiere wereld en de medewerkerstevredenheid. Niet alles moet je willen meten is mijn mening. Ik geloof dat bedrijven die op de lange termijn succesvol zijn voor alle stakeholders vaak een holistische benadering hebben. Als bedrijven twijfelen, is mijn tip om samen in gesprek te gaan over de kansen en angsten. Angsten zijn vaak de oorsprong van een ongezond ego, hebzucht en niet willen veranderen. Een B Corp worden, biedt kansen om als bedrijf meer betekenis te creëren en het bedrijf toekomstbestendiger te maken.’

Patagonia, Ben & Jerry’s, Fairphone, The Body Shop en Triodos Bank… Jullie werken voor veel duurzame bedrijven. Prachtig! Stellen zij deze eis aan jullie als leverancier?

‘Mijn ervaring is dat het bewustzijn groeit bij bedrijven en overheden. In de praktijk zien we nog dat veel organisaties andere zaken, zoals prijs, zwaarder laten wegen. Een goed voorbeeld is dat gemeentes verplicht zijn duurzaam in te kopen, maar bij de grote tenders voor vertalingen bij de overheid en semioverheid speelt duurzaamheid nu een verwaarloosbare rol. Het aantal B Corps groeit, wat heel positief is. Ook ons aantal B Corp klanten groeit, maar is nog steeds maar een klein percentage van het totaal aantal klanten. Dat is niet gek als je beseft dat er nog maar 220 Nederlandse bedrijven van de meer dan twee miljoen bedrijven in Nederland een B Corp is.

De uitdaging is dat duurzaamheid een kritische massa krijgt. Ik ben benieuwd hoe zich dit de komende tijd gaat ontwikkelen, omdat de economische voorspellingen minder positief zijn. De inflatie is nog hoger dan gemiddeld en er wordt gewaarschuwd dat de staatschuld te hard groeit. Veel organisaties zijn gevangen in het huidige economisch en financiële systeem. De belangrijkste opgave is ons collectief te bevrijden van dit narratief. Dit zou bijvoorbeeld haalbaar kunnen zijn door true pricing en de goudstandaard te herintroduceren. We moeten dan waarschijnlijk wel zaken op geven die onderdeel zijn van deze bubbel. We kunnen er meer geluk voor terug krijgen zoals meer tijd voor elkaar en een gezonde en groene leefomgeving. Maar zijn mensen daar klaar voor? Er zullen scherpere keuzes moeten worden gemaakt.’

Verduurzamen is nooit af, een B Corp certificering blijft hard werken. Wat wordt jullie volgende duurzame stap?

‘Vorig jaar hebben we een pilot gedaan met een zesurige werkdag en als tussenstap de werkdag verkort naar zeven uur. De volgende stap is om naar een zesurige werkdag te gaan. Naast ecologische impact gaat B Corp ook over sociale impact en op dat gebied kunnen we nog verder verbeteren. De impact die artificiële intelligentie (AI) waarschijnlijk gaat hebben voor vertaalbureaus is een kans en ook een uitdaging. Een voorspelling is dat AI eerst de basis vertaling uitvoert en daarna een vertaler de tekst controleert. De kans is dat er waarde wordt gecreëerd door het efficiënter kunnen vertalen. De uitdaging is dat de inkomsten voor de vertalers stabiel blijven. Je ziet vaak dat als iets goedkoper wordt, de kwantiteit groeit. Dit betekent dat de hoeveelheid data zal groeien en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot. Tevens willen we eerder gemaakte stappen optimaliseren zoals kiezen voor meer duurzame leveranciers en onze werving en selectie diverser maken.’

Wat is je tip voor zakelijke dienstverleners, zoals een vertaalbureau, die nog niet zo ver zijn met verduurzamen. Welke makkelijke eerste stap zouden zij hete beste kunnen zetten volgens jou?

‘Bespreek samen met collega’s en andere ondernemers wat voor kansen zij zien en verdiep je in zowel postgroei en groene groei. Groene groei gaat ervanuit dat de economie kan blijven groeien als we maar genoeg innoveren. Postgroei betekent een verschuiving van focus van kwantitatieve groei (consumptiegroei) naar kwalitatieve groei (groei van kwaliteit van leven). Dat is denk ik de juiste weg om binnen de draagkracht van de aarde te gaan leven. We kunnen bijvoorbeeld leren van natuurvolkeren. ¨Kom naar mij toe als je iets nodig hebt,¨ zei een Inuit grootmoeder tegen haar kleinkinderen. ¨en ik zal je vertellen hoe je zonder kan leven.¨’

Hoe werkt Fairlingo?

‘Fairlingo is een vertaalplatform dat eenvoudig professionele vertalingen volledig online aanbiedt. De werkwijze van Fairlingo omvat het uploaden van het document, waarna binnen 30 seconden een offerte wordt gegenereerd. Na goedkeuring van de offerte en betaling wordt de vertaling direct gestart. Tijdens het vertaalproces kunnen klanten de vertalers live volgen. Fairlingo garandeert hoge kwaliteit door alleen de beste native vertalers met ervaring in het vakgebied in te zetten en elke vertaling te laten controleren door een native revisor. Als een vertaling niet aan de kwaliteitsnormen voldoet, wordt kosteloos een andere vertaler ingeschakeld.

Privacy wordt gewaarborgd door alleen toegang te geven aan de vertaler en revisor die aan de opdracht werken, en door persoonlijke en bedrijfsgegevens te beschermen volgens de ISO-17100 certificering. Fairlingo hanteert transparante tarieven zonder minimumbedrag voor elke taal, met een prijsopgave binnen een halve minuut. Klanten ontvangen al vanaf € 0,05 per woord een professionele vertaling inclusief revisie en tevredenheidsgarantie. Het vertaalproces maakt gebruik van vertaalgeheugen en terminologielijsten om consistentie te waarborgen en onnodige kosten te vermijden. Fairlingo accepteert diverse bestandsformaten voor vertalingen en biedt een eenvoudige, snelle en betaalbare oplossing voor professionele vertalingen.’

Wil je meer weten over Vertaalbureau Fairlingo en over hun B Corp certificering? Wil je werken als vertaler of heb je een goede vertaling nodig? Check dan hun website.

Sam Gentevoort Fairlingo

Over Sam van Gentevoort

Sam werkt bij Vertaalbureau Perfect en Fairlingo. Twee vertaalbureaus die B Corp gecertificeerd zijn en globalisering positief wil laten bijdragen.


Meer tips van thegreenlist.nl

Photo credits: Leeloo Thefirst (Pexels), Sam van Gentevoort.

Share

Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.
Saskia Sampimon-Versneij

Saskia Sampimon-Versneij

Oprichter van thegreenlist.nl. Haar doel: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor een duurzamer leven. Sas schreef ook hét duurzame lifestyle boek NIKS NIEUWS.

gerelateerde artikelen

HEB JE EEN TOF IDEE OF ZIN IN MEER GROENERE INSPIRATIE?

Zo kun je thegreenlist.nl volgen of met ons in contact komen:

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Ontvang meer duurzame inspiratie, groene tips en exclusieve aanbiedingen rechtstreeks in je inbox

VOLG @THEGREENLIST.NL

Dit artikel bevat mogelijk affiliate linkjes. Dit betekent dat thegreenlist.nl een kleine commissie ontvangt als je via deze link iets koopt, meestal is dat tussen de 3% en 10%. Een win-win situatie: jij krijgt een directe link naar mooie duurzame producten én je steunt met je aankoop ons uitzoekwerk – waar we het liefst nog heel lang mee doorgaan. Wij linken alleen naar producten en sites waar we fan van zijn of achter staan.

Schrijf je in voor de groenere nieuwsbrief!

Wil je geen artikelen en nieuwtjes missen van thegreenlist.nl, een kijkje achter de schermen krijgen en altijd op de hoogte blijven van groene voordeeltjes en winacties? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief: