‘Maar hoe duurzaam is dat eigenlijk écht?’ Als je als bloggers of influencer samenwerkt met duurzame merken, dan krijg je steevast deze vraag. Ik ben heel blij dat steeds meer mensen hierover nadenken en deze vraag durven te stellen. Maar het valt me op dat er ook nog best wel veel onwetendheid is. Zo weten veel mensen niet wat een B Corp bedrijf is. Ik leg je graag uit waarom ik graag koop bij- en samenwerk met B Corp bedrijven.
WAT IS EEN B CORP BEDRIJF?
In samwerking met innocent
Een B Corp bedrijf is een bedrijf met een winstoogmerk, maar die naast winst ook aantoonbaar een bijdrage levert aan mens, milieu en maatschappij”, vertelt Charlotte Paulides, mijn maatje bij innocent. innocent is een (h)eerlijke sapjes merk waarmee ik regelmatig samenwerk. Hoewel ik het bedrijf een B Corp certificering heeft, krijg ik vaak kritische vragen over het merk, vooral over hun plastic verpakkingen. Maar een B Corp certificering krijg je niet zomaar. Charlotte: “Dat klopt! Maar eigenlijk dekt het woord certificering niet helemaal de lading, want het is meer dan dat. Je bent als bedrijf ook lid van een wereldwijde beweging die het bedrijfsleven duurzaam wil veranderen. Om dit label te mogen dragen moet je aan heel veel eisen voldoen en ook blijven voldoen, want elk jaar krijg je van B Lab (de non-profit organisatie erachter) een score en elk jaar is er ruimte voor een verbetering. Voldoe je niet, dan kun je de titel ook verliezen.”
“Wij hebben dit jaar extra B Corp punten gekregen omdat we verbeteringen hebben doorgevoerd op het gebied van duurzaamheid, maar ook inclusiviteit zoals genderneutrale wc en een rolstoelvriendelijke ingang”, aldus Charlotte. Het is de droom van elke duurzame ondernemer om het label B Corp te mogen dragen, maar wereldwijd zijn er slechts zo’n vierduizend bedrijven die het is gelukt. En innocent is daar dus één van.

LOKALE GROENE PROJECTEN ONDERSTEUNEN PAT BIJ B CORP BEDRIJF
De Groene Vrienden Campagne van innocent draait om het steunen van lokale groene projecten die zich inzetten voor een groenere planeet. Uit onderzoek van innocent blijkt dat Nederlanders graag lokale groene projecten steunen, maar dat ze moeite hebben om ze te vinden. innocent helpt dus een handje. Na een inschrijf- en selectieprocedure zijn er een aantal projecten gekozen die een donatie gaan ontvangen van innocent. Een wormenhotel, bijenhotels, guerrilla gardeners, een voedselbos: uiteenlopende iniatieven dus die een bijdrage leveren aan het behoud van de natuur en biodiversiteit hebben zich opgegeven. Hoeveel elk project krijgt, bepaalt de consument, want t/m 31 augustus 2021 zitten er op sapflessen een unieke code. Met die code kun je een donatie doen aan een goed doel naar keuze.
Vul die code in op WWW.INNOCENTGROENEVRIENDEN.NL en innocent doneert 25 cent aan het goede doel van jouw keuze.
MET TROTS GROENE AMBASSADRICE VAN B CORP BEDRIJF
Behalve dat ik hun drankjes waanzinnig lekker vind, ben ik dus ook de ambassadrice van deze Groene Vrienden Campagne. Ik bezoek als videoreporter Groene Vrienden in het land om ze meer bekendheid te geven. En via mijn #DoneerDonderdag in Instagram-stories kunnen mijn volgers elke week kiezen naar welk groen project de donatie deze week moet gaan. Ik maak dus content voor innocent, leer ondertussen van alles over biodiversiteit en ja ik krijg er dus ook nog voor betaald. Want ook daarover zijn we altijd transparant #collab #partners.
Charlotte: “We zouden zelf wormenhotels kunnen bouwen, maar we laten dat liever aan specialisten over. Dus zolang wij doen waar wij goed in zijn (het maken en verkopen van lekkere drankjes) dan kunnen wij met een deel van onze winst anderen helpen waar zij goed in zijn.”


COMMERCIE EN DUURZAAMHEID KUNNEN SAMENGAAN
Een marketing campagne klinkt niet duurzaam. Toch draagt een groene vrienden campagne wel degelijk bij aan de duurzame doelen van innocent. Charlotte: “Minstens tien procent van de winst van innocent gaat naar goede doelen. Het merendeel gaat naar onze onafhankelijke stichting de innocent foundation waarmee we een bijdragen willen leveren om honger de wereld uit te helpen. Dit doen we door de armste gemeenschappen van de wereld leren zelfvoorzienend te worden en kindersterfte door acute ondervoeding tegen te gaan. Verder zetten we ons lokaal in voor eenzame ouderen met de Goedgemutste Breicampagne en dus voor lokale groene projecten met de Groene Vrienden Campagne. Wij geloven écht dat we een verschil kunnen maken júist omdat we een commerciële organisatie zijn (met geld dus). Iedereen die hier werkt is daar erg gepassioneerd over, en heeft bewust voor innocent gekozen om deze reden.”
MEER DUURZAME FACTS OVER INNOCENT
- innocent heeft als missie om in 2030 klimaatneutraal te zijn, zo niet eerder.
- Ook bouwt innocent op dit moment een CO2-neutrale sapjesfabriek op de Maasvlakte nabij Rotterdam.
- innocent heeft een overeenkomst met coca-cola, waarbij ze volledig onafhankelijk mogen opereren. Sinds hun eerste investering in 2009 laat Coca-Cola ze hun eigen gang gaan, en dat doen ze nog steeds. Door de investering van coca-cola komt innocents droom een stuk dichterbij. Want door de investering was het mogelijk om van een simpel, klein smoothie bedrijf wereldwijd uit te breiden. ‘Zo wordt het voor iedereen op de wereld makkelijk om wat goeds voor zichzelf te doen. En kunnen wij ons blijven inzetten voor goede doelen.’
- De flesjes zijn 100% recyclebaar en gemaakt van 50% gerecycled plastic en 15% plantaardig plastic. innocent wil ervoor zorgen dat voor 2024 alle flesjes 100% van deze materialen zijn gemaakt.
Bekijk hier een videoreportage van mijn bezoek aan de Wormerij in Delft, een Groene Vriend van innocent:

Over Charlotte Paulides
Charlotte Paulides is brand manager bij innocent. Hier is zij verantwoordelijk voor o.a. de Groene Vrienden Campagne, de Goedgemutste Breicampagne voor het Nationaal Ouderenfonds en 1.001 andere dingen.